10 tips voor de perfecte pitch bij telefonische acquisitie

10 tips voor de perfecte pitch bij telefonische acquisitie Gepubliceerd op 29 augustus 2017

Veel verkopers beginnen veel te vroeg met pitchen bij telefonische acquisitie. Dit sluit bijna altijd direct de kansen om een afspraak in te plannen of een deal te sluiten.

Wil je weten wat de perfecte timing om te pitchen is? Hieronder staan een aantal stappen en deze zijn een manier om erachter te komen hoe je iedere keer een gepersonaliseerde pitch kunt geven aan iedere prospect. Volg de onderstaande 10 stappen

Tip 1. Focus je op hoe je zegt wat je zegt

Wanneer je een pitch maakt dan gebruiken veel mensen de meeste tijd aan de inhoud en welke woorden te gebruiken. Helaas nemen ze weinig tijd om te zien hoe je de boodschap brengt. Het is belangrijk dat je lichaamstaal en de toon van je stem enthousiasme en zelfvertrouwen uitstralen.

Oefen voor de spiegel, voor je collega’s en vrienden of voor een camera

Tip 2. Kom in de flow

Voel jezelf geweldig als je de pitch geeft. Veel mensen hebben en negatief beeld van verkopen en ideeën pitchen, want ze zijn bang voor de reactie.

Zorg ervoor dat je in een goede emotionele staat komt als je gaat pitchen. Je kunt bijvoorbeeld je doelen visualiseren om gemotiveerd en enthousiast te raken. Sommigen gaan sporten. Anderen eten gezond of luisteren naar muziek en houden van dansen. Doe wat nodig is om in die enthousiaste positieve flow te komen voordat je gaat pitchen.

Tip 3. Stel vragen om de ander te begrijpen

Het grote geheim van echt succes in de sales is: Empathie. Empathie is het vermogen van iemand om zich in de gedachten- en belevingswereld van anderen te kunnen inleven. Je moet begrijpen wat je klanten nodig hebben. Wat hun uitdagingen en problemen zijn om ze zo het beste te helpen.

Hoe kom je hier nou achter? Stel vragen. Vraag ze over hun werk, situaties, frustraties en ambities.

Ga dit doen totdat je weet waar ze zich zorgen over maken en wat ze werkelijk nodig hebben. Alleen dan zou je ze jouw oplossing mogen verkopen en dan ook nog alleen als je zeker weet dat dit de beste oplossing voor ze is.

Tip 4. Kom met oplossingen en niet met opties

Als ondernemer of verkoper houd je van de geweldige details en mogelijkheden van je product of dienst. Maar klanten zijn niet geïnteresseerd in jouw product. Ze zijn alleen maar geïnteresseerd in wat het product voor hen kan doen: Hoe het hun problemen zal oplossen? Hoe ze sneller hun doelen kunnen bereiken voor minder geld? Hoe kan het tijd en geld besparen?

Vertaal je product en opties altijd naar voordelen. Focus je dus niet de toeters en bellen, maar op wat je kan doen voor je klanten.

Tip 5. Beheers bezwaren

Veel mensen falen als het op het voorbereiden op bezwaren komt. Je wil weten wat de ongeveer 10 tot 20 meest voorkomende bezwaren bij acquisitie zijn en bereid je goed voor om deze te kunnen beantwoorden. Je antwoorden zullen duidelijk en bondig moeten zijn. Herhaal je antwoorden totdat je ze kunt dromen.

Wanneer er een bezwaar komt in een verkoop gesprek dan hoef je niet na te denken welke woorden je moet gebruiken. In plaats daarvan focus je je op het goed beantwoorden van de vragen en dit zorgt ervoor dat je vertrouwen creeërt.

Tip 6. Vraag om de deal

Bij deze stap gaat het om zelfvertrouwen. Oefen hoe je een deal sluit tijdens je acquisitie gesprek zodat je het goed kan brengen. Het zou namelijk een natuurlijke vervolg stap moeten zijn vanuit je gesprek. De stap om de deal te sluiten is een logische stap. Wek veel vertrouwen bij je prospect over de oplossing die je biedt. Het is jou taak om je prospect goed door iedere stap van het verkoop proces heen te begeleiden.

Tip 7. Onderhandel

Als de prospect innerlijk heeft besloten om van je te gaan kopen willen ze zeker weten dat ze de beste deal sluiten. Er zijn 2 simpele regels voor de onderhandeling.

  • Weet je prijs. Soms als het nodig is dan kun je je klant een betere prijs bieden. Maar weet de getallen van te voren en besluit goed voor jezelf wanneer het punt daar is om de deal niet door te laten gaan.
  • Wees stil. Gebruik de kracht van stilte in jouw voordeel. Laat de nadere kant praten. En zorg dat je op de juiste momenten je mond houdt. De klant zal dan beginnen met te onderhandelen in jouw voordeel. Het klint raar maar het werkt.

Tip 8. Volg op

Alles wat we tot nu toe hebben besproken is maar 20% van het verkoop proces. 80% van alles deals die worden gesloten zijn gemaakt door juist op te volgen.

Blijf opvolgen totdat je of een ja of een definitieve nee hebt gekregen. Een grote fout is dat men denkt dat als er niet of weinig wordt gereageerd dat dit een nee betekent. Het winnen in de sales gebeurt door op te volgen. Houd oneindig vol.

Tip 9. Ga goed om met afwijzing

In verkoop is het omgaan met afwijzing de belangrijkste techniek om te beheersen. Je zult een emotionele stsbiliteit moeten hebben om van een “nee” naar een volgende afspraak te gaan waar je weer helemaal positief en enthousiast bent.

Houd er rekening mee dat er altijd meer mensen niet van je kopen dan wel. Je zult mee nee’s horen dan ja’s. Zo werkt hett nou eenmaal in de sales.

Tip 10. Vraag om doorverwijzing

Dit is één van de meest belangrijke stappen die bijdraagt aan een succesvolle groeiend verkoop proces. Dus maak het een onderdeel van je pitch. Vraag de prospect die besluit van je te gaan kopen of hij mensen of bedrijven kent waar je product of dienst ook goed voor zou zijn. Doe dit alsnog bij je huidige klanten als je dit nog niet hebt gedaan.

Voer deze 10 praktische tips uit en je zult een geweldige verkoop pitch maken voor je product, dienst of idee.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Kennismaken?



[honeypot website]