Content en acquisitie sterke combinatie voor meer klanten

Content en acquisitie sterke combinatie voor meer klanten Gepubliceerd op 16 april 2019

Je kunt prachtige content maken, geweldige blogs schrijven en dagelijks op social media actief zijn met je bedrijf. Toch is dat pas het begin van het hele proces om (nieuwe) klanten voor je te winnen. Wij ontdekten hoe content en acquisitie een sterke combinatie zijn om nieuwe klanten binnen te halen.

 

Bij jou moet ik zijn

In onze optiek is content maken en delen de eerste stap als je nieuwe klanten wilt aantrekken. Allereerst om zichtbaar te zijn én vindbaar door de zoekmachines. Daarnaast maak je met aantrekkelijke, waardevolle content mensen nieuwsgierig. Naar jou, naar je bedrijf en vooral naar de producten en diensten die je verkoopt. Zodat, als ze op zoek zijn naar wat jij aanbiedt, meteen weten: bij jou moet ik zijn! En contact met jou opnemen. Klanten komen dan dus eerder naar jou toe.

 

Niet achterover leunen

Toch kun je niet achterover leunen als je een blog geschreven hebt, of je post gedeeld hebt. Integendeel. Want alleen informatie delen zorgt er nog niet voor dat iemand klant bij je wordt. Kijk eens of je de principes van social selling kunt toepassen met behulp van je content. Door de band die je opbouwt met social selling is iemand nog eerder bereid om bij je te kopen.

 

Hoe dat werkt?

Om te zien hoe dat werkt gaan we even terug naar de basis van goede content en die van social selling. Goede content is relevant voor de bezoekers van je website en geeft antwoord op vragen waar zij, je klanten, mee rondlopen. Je schrijft er een blog over of een post op social media. Dat is je content.

Met social selling bouw je al online een band op met je potentiële klant. Je houdt de reacties op je berichten goed in gaten en vooral ook wie reageert. Juist omdat ze de moeite nemen om te reageren en daarmee hun interesse in je content en je bedrijf tonen: koester dit contact! En leg persoonlijk contact, bijvoorbeeld door een berichtje via LinkedIn te sturen. Daardoor kom je nóg meer bij die persoon op z’n netvlies te staan. Was het eerst nog een gewone lezer, het persoonlijk contact zorgt voor een band. Van beide kanten.

 

Wanneer worden potentiële klanten echt je klanten?

De band die je online opbouwt zorgt ervoor dat die persoon een ‘warme’ lead wordt. Leads veranderen in echte klanten als ze vertrouwen hebben in jou en in je bedrijf. Daarvoor moet je dus heel veel kennis delen en heel veel van jezelf en je bedrijf laten zien in de content die je maakt.

 

Deel van gewone acquisitie

En nu nog dat niet achterover leunen. Hoe zit dat dan?
Klanten komen niet aanwaaien. Ook niet als je de principes van social selling toepast. Uiteindelijk moet jij het contact leggen. En de telefoon pakken, of de verkoper langs sturen, een gesprek aangaan om er daadwerkelijk een nieuwe klant van te ‘maken’. Het is onderdeel van je ‘gewone’ acquisitie: bellen, kopjes koffie drinken en een gesprek via Skype om de klantrelatie op te bouwen.

Online contact legt dus een mooie basis, maar het contact van mens tot mens is vaak toch doorslaggevend. Vooral als je een ‘ingewikkeld’ of ‘duur’ product aanbiedt. Dat eerdere contact helpt je klant natuurlijk wel om een koopbeslissing te nemen als je met hem in gesprek bent.

 

Content en acquisitie sterke combinatie

Als content de basis van het contact legt, benadrukt dat het belang van hele krachtige content. En zie je hoe het je verkoopgesprekken dus veel effectiever kan maken? Vandaar onze uitspraak dat je de kracht van content en acquisitie heel goed kan combineren voor meer nieuwe klanten.

Hoe leg jij vandaag contact met iemand die op je blog of post reageert?

Laat het ons weten in een reactie onder dit blog.

Wil je meer weten over content of over social selling? We schreven er twee whitepapers over die je hier kunt downloaden.
Natuurlijk kun je ook contact met ons opnemen als je content als een onderdeel van je acquisitie wil gaan inzetten. Met onze content pakketten helpen wij je om regelmatig een blog op je website te hebben.

Samen maken we verkopen leuker!

Jeroen Veenstra
Jeroen Veenstra

 

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.

jeroen@soldit.nl  | 06-53548109

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?