De duidelijke rol van content tijdens acquisitie

De duidelijke rol van content tijdens acquisitie Gepubliceerd op 18 juni 2019

Wist je dat content ook tijdens acquisitie een duidelijke rol heeft? Hoe dat werkt, en hoe content bijdraagt aan jouw acquisitie? Daarover gaat dit blog.

 

Het is woensdagmiddag, kwart over 2. Je stapt in de auto na een goed gesprek met een mogelijk nieuwe klant. Het was een inhoudelijk gesprek over hoe jouw bedrijf kan bijdragen aan deze klant.

Ineens denk je aan dat ene blog wat al een tijd op de site staat. Dáár hadden jullie het in het gesprek over. Dat kan je mooi mailen naar degene die je net sprak. Meteen maar even doen. Twee minuten later plopt het blog in de mailbox van je klant.

Een uurtje later ziet je klant jouw e-mail. ‘Hé, jou heb ik net gesproken! Wat handig dat je dit stuurt. Daar hadden we het over!’ 

Dit is hoe content je acquisitie ondersteunt. Nog even dat ene blog toesturen. Of je e-book, want dat somt zo goed op waar je bedrijf voor staat. Zo zie je dat je na je verkoopgesprek nog veel langer met je (potentiële) klant in gesprek kunt zijn. Veel meer waardevolle informatie geven.  Ook (lang) na het gesprek en ook als dat een kennismakingsgesprek is geweest. Misschien juist dán wel.

 

Het gesprek houdt niet op

Het belangrijkste is dat het gesprek niet ophoudt na het moment dat je elkaar sprak. Via social media en e-mail kun je heel goed online in gesprek blijven.  Ook als je later nieuwe content hebt die aansluit bij wat die (potentiële) klant zoekt of waar ze profijt bij kunnen hebben, stuur het op. Je weet nooit wanneer het moment is dat ze daadwerkelijk bij je gaan kopen. Goede content, de content die waardevol is voor je lezer. Voor je klant. Zo waardevol dat hij denkt, wauw, wat fijn dat je dat deelt. Daar heb ik écht wat aan. Daar kom ik écht verder mee. En ja, als  hij met jouw content aan de slag gaat, dan komt hij bij jou als hij vragen heeft, of meer wil weten.

 

Welke content is bruikbaar?

Vraag jij je af welke content geschikt is? Kijk dan eens naar:

  • een blog waarin het probleem van je klant aan de orde komt
  • het meest gelezen blog van je site
  • een e-book of whitepaper over het belangrijkste wat jij doet met je bedrijf
  • een blog waar je veel reacties op hebt gehad

 

Zet de content klaar

Daarnaast hebben we nog een paar andere tips waarmee content je acquisitie ondersteunt.

  • Zorg dat je de content die interessant kan zijn voor potentiële klanten  klaar hebt staan. Bijvoorbeeld in een aparte map in je documenten. Je kunt het dan bij wijze van spreken nog tijdens, ofwel vlak na het gesprek mailen.  Verras de ander met je snelheid.
  • Maak één document met verschillende links naar interessante content.
    Als je er een nodig hebt, hoef je alleen maar dát document te vinden om de link te kopiëren en in je bericht te plakken.
  • Geef de info zo direct mogelijk.
    verwijs niet naar je site (‘op onze stie vind je een paar blogs over acquisitie’, maar geef de informatie direct in je bericht. Zet er de link in, of kopieer de volledige tekst van het blog in je bericht. Als je de volledige tekst stuurt, kan de ander meteen beginnen met lezen.

 

Als wij een gesprek met een mogelijke klant hebben, sturen we heel vaak informatie na. Ons whitepaper over Social Selling bijvoorbeeld, of dat over contentmarketing. Of een blog met acquisitietips. Daarin staat veel waardevolle info én de ander kan er meteen mee aan de slag. Zo ondersteunt de content die er al is, namelijk de whitepapers of de blogs, onze verkoop aan nieuwe klanten.

Welke blogs kan jij gebruiken als ondersteuning van je acquisitie?

Marije

Marije Hoogland

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?