Effectieve acquisitie: blijf de planten water geven!

Effectieve acquisitie: blijf de planten water geven! Gepubliceerd op 17 september 2018

Effectieve acquisitie draait niet om het binnen hengelen van prospects en vervolgens achterover leunen tot zij een bestelling plaatsen. Natuurlijk, acquisitie gaat voor een deel over klanten werven. Toch is er nog een ander deel, namelijk contact onderhouden. Blijf de planten water geven! Wat bedoelen we hier nu mee? Prospects en klanten zijn als planten. Als je een plant in huis haalt, dan is deze mooi en sterk. Doe je er niets aan? Dan gaat de plant verloren. Blijf je de plant water geven, dan wordt deze steeds mooier en sterker. Je moet contact onderhouden met prospects en klanten om de relatie met hen steeds sterker te maken!

Acquisitie is geen tussendoortje

Acquisitie is geen kwestie van even snel een mailtje de deur uit doen of een telefoontje plegen in die paar minuten dat je zit te wachten tot je vergadering begint. Effectieve acquisitie kost tijd. Je mag niet verwachten dat je met één contactmoment met een prospect succesvol bent en direct een gouden zakenrelatie in handen hebt. Zo werkt het niet. Om je dit te laten zien hebben wij enkele interessante statistieken verzameld over contactmomenten bij acquisitie. Wij geven je de cijfers over hoe vaak je contact op moet nemen om succesvol te zijn en we geven je inzicht in de huidige situatie.

Hoe vaak moet je contact opnemen?

Eenmalig contact opnemen met een prospect is niet voldoende om deze tot een klant te maken die blij is om zaken met jou te doen. Hier is meer voor nodig. Kijk maar eens naar onderstaande statistieken.

  • In slechts 1 op de 50 gevallen wordt er direct iets verkocht tijdens het eerste contact.
  • Van alle gerealiseerde verkopen zijn er slechts 3 op elke 100 gerealiseerd in het tweede gesprek.
  • Het derde moment van contact met prospects levert 5 procent van de verkopen op.
  • 10 procent van de sales wordt gesloten tijdens een vierde moment van contact.
  • Voor 4/5 van alle voltooide verkopen waren 5 tot wel 12 gesprekken nodig.

Dit geeft duidelijk aan hoe belangrijk het is om contact te onderhouden. Wel is het natuurlijk belangrijk dat een prospect wel lichte interesse aangeeft. Is er direct totaal geen interesse? Dan zijn verdere contactmomenten niet zinvol.

Hoe vaak nemen we contact op?

Tegenover deze statistieken moeten we natuurlijk de cijfers zetten van hoe vaak we daadwerkelijk contact opnemen met prospects voordat we het opgeven. Professionals in marketing en sales geven het volgende aan:

  • Maar liefst 48 procent van alle marketing en sales professionals neemt maar één keer contact op, vaak middels e-mailmarketing.
  • 25 procent van de ondervraagde professionals neemt een tweede keer contact op en geeft daarna op als er geen succes is.
  • Iets meer dan 1 op de 10 professionals geeft aan een derde keer contact op te nemen.
  • Slechts 1 op de 6 professionals neemt in de praktijk de moeite om meer dan drie keer contact te zoeken.

Het is duidelijk dat professionals veel minder vaak contact opnemen met prospects dan zij zouden moeten doen om daadwerkelijk succes te bereiken. Zo blijven dus veel kansen op straat liggen.

Dus, blijf de planten water geven!

De conclusie is eenvoudig: contact onderhouden is heel belangrijk. Als je echt sterke zakenrelaties wilt opbouwen, dan moet je zorgen voor effectieve acquisitie. Dat betekent dat je meerdere keren contact op moet nemen om toe te werken naar een goede onderlinge relatie. Deze ontstaat niet vanzelf. Blijf investeren en je plukt er later de vruchten van!

Soldit! helpt je graag wanneer jij je bedrijf wilt laten groeien, bijvoorbeeld door middel van effectieve acquisitie. Wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Samen maken we verkopen leuker!

Heb je vragen? Bel of mail ons kantoor: 085-9022033

Of mij persoonlijk op:

0653548109  of jeroen@soldit.nl

Veel succes!

Jeroen

Jeroen Veenstra

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Kennismaken?



[honeypot website]