Marketing en sales een gouden duo!?

Marketing en sales een gouden duo!? Gepubliceerd op 17 september 2019

Juist in deze tijd van het jaar, wil je dat de targets die je gesteld hebt voor dit jaar ook gehaald worden. Werk je binnen je bedrijf met een aparte marketing en sales afdeling, dan is een goede samenwerking tussen beide afdelingen daarbij heel belangrijk. Omdat dat niet altijd vanzelfsprekend is, hier een paar aandachtspunten om bij stil te staan.

 

Je doelgroep

Wie is de klant die jullie benaderen in deze actie?
Om duidelijk te krijgen wie die klant precies is, heeft een buyer persona een grote toegevoegde waarde. Hebben jullie al een buyer persona opgesteld die je voor deze actie kunt ‘gebruiken’ om je communicatie en strategie op af te stemmen? Of is er een nieuwe buyer persona nodig die beter aansluit bij de klanten die je nu wilt aantrekken? 

 

Spreek dezelfde taal

Stel duidelijke randvoorwaarden en leg definities vast. Vraag je eens af of iedereen dezelfde betekenis geeft aan de termen die je gebruikt. Want heel vaak zijn de definities niet scherp en helder genoeg, waardoor er onduidelijkheid ontstaat. 

Vragen die je daarbij kunt stellen zijn:

  • Wat is precies het resultaat dat je wilt behalen met de gezamenlijke acties? En hoe weet je of je dat gehaald hebt?
  • Hoeveel nieuwe klanten wil je uiteindelijk aantrekken.
  • Wie (ofwel, welke afdeling) is voor welk onderdeel van het proces verantwoordelijk?
  • Wat is een kwalitatieve lead voor marketing en voor sales?  Wat zijn de verschillen en wat betekent dat voor het hele proces?
  • Wanneer is de overdracht van de lead van marketing naar sales?

Ik hoorde laatst iemand zeggen: we spreken wel dezelfde taal, maar we begrepen elkaar helemaal niet. Kan je je voorstellen dat dat bij marketing en sales ook zo kan zijn? Gewoon omdat je een andere invulling geeft aan een term. Verwarring die je dus kan voorkomen door de definities duidelijk te maken.

 

Baken de taken af

Erken de rol die beide afdelingen in het proces hebben. Maak duidelijke afspraken: Wat doet marketing? Wat doet sales? Wat hoort wel bij die taken, en vooral ook: wat niet. Als de werkzaamheden helder zijn afgebakend, de verantwoordelijkheid van de afdelingen duidelijk is, werk dat een stuk fijner. En effectiever. Communiceer daarom heel veel met elkaar. 

Een van de kwaliteiten van marketing is om voor waardevolle content te zorgen om leads warm te maken. Dat is geen taak van sales. Die hebben wel vaak informatie die marketing kan gebruiken bij de content die ze maakt. Met een klant aan tafel zitten is echt voor sales, zodat zij de leads kunnen converteren naar nieuwe klanten.Dat vraag je dus niet van de marketeers. 

 

Beide afdelingen hebben hun eigen taken, kwaliteiten en werkzaamheden. Met een goede samenwerking komen beide afdelingen het meest tot hun recht en behalen ze het doel dat ze samen vastgesteld hebben.

Samen maken we verkopen leuker!

Jeroen Veenstra
Jeroen Veenstra

 

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.

jeroen@soldit.nl  | 06-53548109

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?