Is marketing een kostenpost of een investering voor acquisitie?

Is marketing een kostenpost of een investering voor acquisitie? Gepubliceerd op 7 maart 2019

Bij je acquisitie werk je wellicht met een verkoper die bij potentiële klanten op bezoek gaat. Of doe je dat zelf? Je investeert tijd en geld (voor de auto of reiskosten) en dat levert je hopelijk een nieuwe klant op. Is het bedrag dat je daarbij uitgeeft om meer klanten te krijgen voor jou een kostenpost of een investering?

 

Verschil tussen kosten en investeringen

Er zit wel een verschil tussen kosten en investeringen. Kort gezegd spreek je van kosten als je geld uitgeeft zonder dat je er geld mee terugverdient, bijvoorbeeld reiskosten of de boodschappen.

Je spreekt van een investering als je verwacht dat je geld gaat terugverdienen door deze kosten te maken. Je website maak je om klanten aan te trekken en dus om er geld mee te verdienen. Geld uitgeven om je website te maken kan je dan ook zien als investering.

 

Geef jij geld uit aan acquisitie?

Hoe zit dat met acquisitie en marketing? Wat dragen marketingacties bij aan jouw bedrijf? Natuurlijk: In eerste instantie geeft je geld uit aan marketing. Je schrijft een blog of een whitepaper of maakt een video waarin je een vraag beantwoordt die je vaak van jouw klanten hebt gehoord. Dat ‘maken’ kost tijd en mankracht. Op dat moment kost marketing inderdaad geld. Maar wat als het daar niet bij hoeft te blijven? Er is namelijk veel meer mogelijk. Kijk maar.

 

Van marketingactie naar meer klanten

Stel je hebt een whitepaper geschreven over de meest gestelde vraag van jouw klanten. Dit whitepaper kunnen mensen downloaden op je site en via de social media waar jij actief op bent. Het schrijven en beschikbaar maken zijn marketingacties voor je acquisitie.

Zodra iemand het whitepaper download is er al een eerste connectie. Deze persoon is immers geïnteresseerd in wat jouw bedrijf doet. Daar kun je de verkoper, of jij in je rol als verkoper, actie op (laten) ondernemen. IETS heeft hem getriggerd om het whitepaper te willen lezen. Daar kun je in een email op inhaken. Vraag bijvoorbeeld of ze iets aan het whitepaper hadden. En of ze ergens anders jouw hulp bij kunnen gebruiken. Het contact dat daardoor ontstaat, bouwt een bepaalde band op met de mens achter het e-mailadres en achter het bedrijf. Op het moment dat deze potentiële klant dan echt een van jouw producten of diensten nodig heeft, denkt hij aan jou en zoekt contact. Als jouw aanbod goed bij hem past, wil hij eerder klant worden. Dat is de kracht van top-of-mind-marketing.

 

Van kosten naar investering

Zie je hoe bij acquisitie de kosten van de marketingactie veranderen in een investering die jou meer klanten oplevert? En wat heeft het verschil gemaakt? Je hebt contact gelegd van mens tot mens en de verbinding gelegd. Daarmee plant je het zaadje voor een klantrelatie in de toekomst. Over het verschil tussen klanten en relaties schreven we al eerder dit blog.

 

Zelf doen of uitbesteden?

Als je kosten gaat maken voor acquisitie, weeg dan af of je de marketingactie zelf gaat doen of dat je het uitbesteedt. Zelf doen lijkt vaak goedkoper. Je hoeft immers geen bedrag aan iemand te betalen. Wat je wel doet is jouw tijd investeren in de klus. Deze tijd kun je nergens anders voor gebruiken. Ook niet voor je klanten.

Besteedt je de klus uit, dan maak je gebruik van de kennis van de ervaren specialist die je inhuurt. Jij  hoeft er zelf niet veel tijd in te steken. De tijd die het jou oplevert kun jij aan je klanten besteden. Mooi toch? En je website is nog veel sneller klaar ook. 

 

Wil jij meer klanten?

Ben jij benieuwd hoe jij meer klanten kunt krijgen door deze vorm van acquisitie? Wij helpen onze klanten bij hun acquisitie. De marketingacties die wij voor hen uitvoeren laten ze top-of-mind komen bij hun potentiële klanten.

Wil je meer weten? Vraag onze whitepapers over social selling en content marketing hier aan. 

Heb je vragen over hoe je content kunt inzetten bij je acquisitie? Ik denk graag met je mee. Mail me gerust op marije@soldit.nl.

Marije Hoogland

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Kennismaken?



[honeypot website]