Sterke band door social selling: een klant is net een vriend

Sterke band door social selling: een klant is net een vriend Gepubliceerd op 4 juni 2019

Relaties opbouwen en onderhouden met je vrienden. ‘Sociaal zijn’, contact leggen en onderhouden. Met vrienden is dat vaak vanzelfsprekend. Regelmatig contact zorgt voor een sterke band. Ook als die contacten online zijn.
Veel van die contacten onderhouden we nu online. Waar je ‘vroeger’ de telefoon pakte en belde, stuur je nu eerder een appje of reageer je op een post op social media. We zien elkaar minder, maar de band is evengoed sterk. Herkenbaar? Met klanten bouw je een sterke band door social selling, als je hem behandelt als een vriend.

Benader een klant als een vriend

Waarom zou je klanten anders benaderen dan vrienden? Wat als je juist de manier waarop je met vrienden omgaat ook kunt gebruiken voor je klanten en je potentiële klanten? Hoe kun je social media in je voordeel gebruiken voor (nieuwe) klanten? Hoe bouw je een sterke band met social selling?

Klikt het?

Vrienden vind en heb je niet zomaar. Daar moet je energie en tijd insteken en het moet klikken. Kijk eens naar een goede vriend. Wat is jullie klik? Wat maakt jullie vriendschap bijzonder?

Klanten moeten ook een klik hebben met jou en jij met hen. Bijvoorbeeld omdat jij iets aanbiedt waar zij al zo lang naar op zoek zijn. De klik zit ‘m vaak juist ook in het persoonlijke. In wie jij bent, jouw verhaal, of wat je drijft in je bedrijf. Laat jezelf dus zien, ook in je bedrijf. Dat spreekt veel mensen aan.

Waar vind je elkaar?

Op welke plek heb je die vriend ontmoet? Ontmoetten jullie elkaar in levende lijve of online?
Je vindt jouw klanten op plekken waar je ideale klant is. De klant met wie je de grootste klik hebt omdat ze zo goed bij jou en je bedrijf passen. Om hen te vinden kun je onderzoeken naar wat voor bijeenkomsten zij gaan. In welke netwerken zij actief zijn. Waar ze online te vinden zijn, op welke social media en in welke groepen. En zorg er dan voor dat jij daar ook bent en leg contact.

Investeer tijd

Er gaat tijd overheen voordat je vrienden bent. Veel tijd soms. Tijd om elkaar te leren kennen. En tijd voor het daadwerkelijke contact. Of dat nu een kort berichtje is of een afspraak voor een barbecue.
Voor klanten geldt hetzelfde. Jullie moeten elkaar leren kennen. Het duurt meestal een tijd voordat iemand jou goed genoeg kent dat hij klant bij je wil worden. In die periode investeer je tijd met plezier, net als bij die nieuwe vriend.

Reageer

Like jij wel eens een bericht van een vriend of zet je er een opmerking onder? Zo blijf je ook online in contact.

Als iemand reageert op je bericht op LinkedIn of Facebook, reageer dan terug. Je weet nooit wat jouw reactie voor uitwerking kan hebben.
Heb je al wat langer online contact, reageer dan ook op de posts van je klant. Je gebruikt de dan de kracht van social media en social selling om jullie band te versterken.

Geef

Een vriend help je waar je kan, nietwaar? Help je (potentiële) klanten ook waar het kan. Geef antwoord op vragen. Of informatie die ze zoeken. Daarmee laat je jouw expertise zien en vooral de wil om te helpen. Geef, informeer, geef antwoord en geef meer dan ze verwachten. Je bent een band aan het opbouwen!

Luister

Luister vooral. Echt luisteren en laten uitpraten is zelfs voor vrienden soms best lastig. Maar hoe fijn is het om je verhaal te vertellen zonder dat de ander je in de rede valt. Dat geldt ook voor klanten. Ook online kan je echt luisteren als je de tijd neemt om hun verhaal te lezen en erop reageert.

Spreek af!

Online contact is leuk, maar hoe fijn is het om echt af te spreken met vrienden. Ook met je potentiële klanten heb je veel online contact. Toch worden ze vaak pas klant als ze je fysiek ontmoet hebben. Daarom is het ook bij social selling ontzettend belangrijk om de telefoon te pakken en af te spreken om langs te gaan.
Zo gebruik je het beste van de twee werelden: je bouwt de online band op én je gaat langs bij klanten die écht geïnteresseerd zijn.

Samen maken we verkopen leuker!

Jeroen Veenstra
Jeroen Veenstra

 

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.

jeroen@soldit.nl  | 06-53548109

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?