Telefonische acquisitie: verkoop script ja of nee?

Telefonische acquisitie: verkoop script ja of nee? Gepubliceerd op 30 augustus 2017

Onder sales professionals is er een onophoudelijke discussie of je bij telefonische acquisitie moet werken met een belscript of niet?

De drie meest overeenkomende tegen argumenten zijn:

  1. Verkopers zouden er van op robots gaan lijken en klinken.
  2. Het zwakt het goed luisteren naar de klant af, want ze blijven hangen in het opvolgen van het script.
  3. Belscripts zijn lastig en vervelend om te ontwikkelen en up-to-date te houden.

 

Echter, wanneer je gebruik maakt van goede, heldere belscripts, dan zal het je sales team hun luisterskills, creativiteit en algemene prestaties verhogen. Hieronder vertel ik hoe.

4 redenen waarom wij vinden dat je bij telefonische acquisitie gebruik moet maken van een belscript.

Kijk eens naar een voetbal team: De spelers trainen bijna iedere dag. Wanneer ze een wedstrijd spelen, gebruiken hun hersenen automatisch al hun individuele acties, zodat ze tijdens de wedstrijd op een hoger niveau spelen.

Hetzelfde geldt voor goede verkoop.  Je wilt bij je verkopers dat hun persoonlijke verkoop skills zo diep geworteld zijn, dat hun hersenen altijd een mogelijkheid zien om effectief op een vraag van de prospect reageren.

Hier zijn 4 manieren hoe een verkoop script in je voordeel werkt:

1 Het verbetert je luistervaardigheden en creativiteit

Als je iets woord voor woord opschrijft, ben je gedwongen om dat echt goed door te denken en het proces te polijsten. Zodra je je script hebt gepolijst, heb je meer ruimte in je hoofd om aandacht te schenken aan wat de prospect zegt, omdat je niet zoveel hoeft na te denken wat je als volgende gaat zeggen.

2 Het verhoogt het verkoop IQ van het gehele team

Plan regelmatig een feedback moment in, waarbij je je hele team betrekt. Laat verkopers hun succesverhalen, wat wel werkt en wat niet, en nieuwe ideeën delen. Door samen te werken bouw je aan een reservoir van kennis dat normaliter alleen in iemands hoofd zit. Dit werkt in het voordeel van iedereen.

3 Het ontwikkelt een schaalbaar verkoop proces

Het bouwen van een effectief verkoop team slaagt niet alleen maar bij het vinden van individuele super helden, maar alles draait om het bouwen van een all-star team. Een verkoop script helpt je goed bij het sneller inwerken, trainen en benutten van de potentie van nieuwe mensen. Hiermee schaal je je sales sneller op.

4 Je hebt minder slecht presterende dagen

Veel sales professionals fluctueren sterk in het resultaat dat ze leveren. Sommige dagen zijn geweldig en andere dagen gaat het heel slecht. Dit heeft veelal te maken met hoe de verkoper die dag in zijn of haar vel zit. Met een verkoop script creëer je een vangnet dat tegenvallende resultaten verminderd.

http://eepurl.com/dA0Hkr

Hoe gebruik je effectief een verkoop script voor telefonische acquisitie

Ontwikkel een verkoopscript met je team. Train je sales pro’s dat ze het script zich eigen maken.

Als je weet dat ze het script beheersen kun je de sales pro’s laten experimenteren met het script door het in hun eigen bewoordingen en persoonlijke stijl uit te werken.

Vertrouw hierbij op hun instinct en ervaring, want ze zullen beter zijn dan het script.

Eén of twee keer per maand organiseer je een team meeting waar je met z’n allen samenwerkt aan het verbeteren van het script. Bespreek wat wel werkt en wat niet werkt, stel vragen, breng je eigen ervaringen in en verander dan het script zodat je een verbeterde versie hebt.

Het juiste sales script zal zorgen voor een toename van het aantal prospects dat jij en je team kwalificeert. En uiteindelijk zullen ze zaken met je doen.

Samen maken we verkopen veel leuker!!

Heb je vragen? Bel of mail ons kantoor: 085-9022033

Of mij persoonlijk op:

06 5354 8109  of jeroen@soldit.nl

Veel succes!

Jeroen Veenstra

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Kennismaken?



[honeypot website]