Wil jij ook scoren met een overtuigende pitch?

Wil jij ook scoren met een overtuigende pitch? Gepubliceerd op 29 augustus 2018

Een overtuigende pitch presentatie opvoeren is niet makkelijk, maar je bent al een heel eind als je een sterke tekst voor je neus hebt liggen. Wanneer is een pitch nu overtuigend en wanneer is een pitch eigenlijk compleet waardeloos? Deze vraag is makkelijker te beantwoorden dan je zou denken. Een overtuigende en waardevolle pitch is namelijk een pitch die antwoord geeft op de belangrijkste vragen over jouw bedrijf. Het moeilijk is het vinden van deze antwoorden. Daar helpt Soldit! je graag bij. Hieronder vind je 5 vragen die in een sterke pitch presentatie worden beantwoord. Met deze pitch tips kun je direct aan de slag.

Waarom doe jij wat je doet?

Voor verreweg de meeste ondernemers is het erg lastig om aan te geven waarom het bedrijf precies dat doet wat het doet. Vaak komen er antwoorden zoals ‘ik ben erin gerold’. Leuk natuurlijk, maar het zegt helemaal niets. Graaf eens wat dieper en ontdek waarom jij werkelijk doet wat je doet. Je kunt natuurlijk niet aankomen met ‘er was nu eenmaal veel geld mee te verdienen’. Zoek jouw inspirerende en motiverende ‘waarom’ en neem deze reden op in je pitch.

Hoe doet jouw bedrijf zaken?

Een iets belangrijkere vraag die in een goede pitch wordt beantwoord is de manier waarop je doet wat jij doet. Hoe handel jij? Hoe zorg jij voor een constante kwaliteit? Hierbij kan het ook belangrijk zijn om te bespreken hoe jij omgaat met milieu en duurzaamheid, afhankelijk van de sector waarin je actief bent natuurlijk.

Wat doet jouw bedrijf?

Een overtuigende pitch start vrijwel altijd met het duidelijk maken wat je doet. Het is belangrijk om hier direct helder over te zijn, zodat je vanuit deze basis verder kunt met je pitch presentatie. Zorg ervoor dat je publiek eerst weet wat je doet voordat je overgaat tot het uitleggen hoe je dat doet.

Voor wie doet jouw bedrijf het?

Een overtuigende pitch geeft ook antwoord op de vraag voor wie het bedrijf is opgericht. Eigenlijk is dit de manier om aan te geven dat jij precies weet wie jouw ideale klant is. Het is natuurlijk de bedoeling dat het publiek het idee krijgt dat je het over één van hen hebt. Je moet hen stuk voor stuk aan weten te spreken met een profielschets. Dus, ontdek wie jouw buyer persona is en geef deze karakter in je pitch.

Wat zijn jouw ‘extraatjes’?

Je kunt het publiek écht overtuigen door aan te geven wat jouw extraatjes zijn. Wat biedt jij nu méér dan jouw concurrent? Wat zijn de belangrijkste redenen voor je bestaande klanten om naar jou te komen in plaats van naar je concurrent te gaan? Het is niet de bedoeling dat je de concurrent hier letterlijk bij betrekt. Houd je hele pitch presentatie positief door enkel op je eigen pluspunten te focussen en niet op de minpunten van concurrenten die jij weet te overtreffen. Als jij jouw extraatjes overtuigend overbrengt, dan heb je niets meer dan dat nodig.

Wij helpen je verder!

Soldit! zet zich voor jou in, om deze (en andere) belangrijke vragen te beantwoorden. Zo kom jij aanzetten met een overtuigende pitch die succes oplevert. Uiteraard kan Soldit! Insight hierin ook een belangrijke rol spelen. Wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden die wij jouw bedrijf aan kunnen reiken. Neem gerust eens contact met ons op.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?