7 koude acquisitie tips: werf meer klanten

7 koude acquisitie tips: werf meer klanten Gepubliceerd op 15 september 2014

Bij veel mensen breekt alleen bij de gedachte aan koude acquisitie het zweet al uit. In deze tijd, waarin het bestaansrecht van diverse bedrijven erg te lijden heeft, is het meer nodig dan ooit dat bedrijven actief nieuwe klanten werven. Gelukkig zijn er meerdere verkooptechnieken om nieuwe klanten te werven en technieken waarmee omzet verhogen mogelijk is.

Vandaag ga ik het hebben over koude acquisitie of anders gezegd telefonische verkoop. Er zijn een aantal tips om, ook als je moeite hebt met koude acquisitie plegen, het werven van nieuwe klanten een succes te laten zijn. Hieronder mijn telefonische koude acquisitie tips:

Tip 1. voor koude acquisitie: Ontspan

Wat heel belangrijk is, is dat je ontspannen aan de telefonische acquisitie begint. Zorg goed voor jezelf. Zet bijvoorbeeld een lekker kopje thee en zorg dat je goed zit. Neem even rustig de tijd alvorens je gaat bellen. Maak vooraf een belscript en lees deze nog eens door. Maak het jezelf in het begin ook niet te moeilijk door targets te stellen. Begin eerst met bellen en rol lekker in je verhaal. Je zult merken dat je na een paar gesprekken al veel vloeiender je verhaal kunt vertellen.

Tip 2. voor koude acquisitie: Wees jezelf

Authenticiteit is tijdens een koude acquisitie heel belangrijk. De persoon aan de ander kant zal direct merken aan je taalgebruik of vloeiende manier van spreken of het product of dienst je eigen is. Zorg dus dat je een goede openingszin en pakkende elevatorpitch in je hoofd hebt die bij jou past. Pas ook op voor vakjargon. Je zult namelijk merken dat een prospect (= een mogelijke klant) begint af te haken als je in vakjargon je verhaal doet.

Tip 3. Zet de ander centraal

Bij koude acquisitie is het belangrijk om niet jezelf, maar de ander centraal te zetten. De valkuil is namelijk dat je meer vertelt over hoe geweldig jouw product is, dan dat je aandacht hebt voor de persoon die je belt. Veel mensen zullen uit beleefdheid aan de lijn blijven, maar zullen uiteindelijk niets van je aannemen.

Tip 4. Wek interesse op

Begin met een verrassende openingszin en heldere elevatorpitch. Hiermee probeer je de interesse op te wekken. Vervolgens zul je merken dat prospects je meer tijd gunnen om je verhaal te doen. En uiteindelijk zullen ze wellicht geïnteresseerd raken in je product of dienst.

Tip 5. Luister en stel vragen

Laat duidelijk merken dat je luistert door de ander uit te laten praten en door door te vragen. Hierdoor zal je merken dat jezelf meer ontspannen wordt, want terwijl de ander praat heb je ruimte om na te denken. Ook draait het gesprek dan niet alleen om jezelf, maar ook om de ander. Het gesprek zal hierdoor lekkerder lopen.

Tip 6. Wees oprecht geïnteresseerd

Blijf je er van bewust dat jij de ander hebt gebeld. Wees dus ook oprecht geïnteresseerd en luister goed wat de ander te vertellen heeft, ook als het uiteindelijk niet tot een vervolg traject zal leiden. Blijf rustig en kalm en laat de ander uitpraten.

Tip 7. voor koude acquisitie: Sluit correct af

De afsluiting is minstens zo belangrijk als de introductie. Dit is namelijk het laatste wat van jou onthouden wordt. Deze indruk moet goed zijn. Zeker als je deze prospect nog een keer wilt gaan bellen. Blijf daarom altijd beleefd, ook als je zelf minder netjes wordt behandeld. Bedenk altijd goed dat jij hen hebt gebeld en zij niet jou.

Maak een sport van koude acquisitie. Je kunt natuurlijk als een berg tegen de koude acquisitie opzien, maar bedenk van tevoren eens dat je het ook leuk zou kunnen gaan vinden. Probeer bij jezelf de drive te vinden om op den duur targets op te stellen. Wees niet te streng voor jezelf en laat de target absoluut niet de drijfveer zijn. Hierdoor bestaat de kans dat je gesprekken gaat afraffelen om maar wat te vertellen. Maar een gezonde portie drive en een daarbij behorend doel kan er maar zo voor zorgen dat je enthousiast wordt. En dat je het “nieuwe klanten werven” door koude acquisitie leuk gaat vinden. Veel succes met deze koude acquisitie tips.

Samen maken we verkopen leuker!

Heb je vragen? Bel of mail ons kantoor: 085-9022033

Of mij persoonlijk op:

0653548109  of jeroen@soldit.nl

Veel succes!

Jeroen

Jeroen Veenstra

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Kennismaken?



[honeypot website]