De kracht van referenties

De kracht van referenties Gepubliceerd op 18 december 2018

Referenties.. Ze kunnen zo veel betekenen voor je bedrijf! Denk jij nu direct aan langdurige sollicitatieprocedures, goede woordjes en witte voetjes? Dan brengen we je graag op een ander idee. We hebben het namelijk niet over bedrijven die je een goede referentie kunnen geven als je zoekt naar een nieuwe baan, maar we hebben het over klanten die een goede referentie kunnen geven als jij als bedrijf wilt blijven groeien. Zeg nu zelf, dat willen we toch allemaal? Wij vertellen je meer over de kracht van referenties.

 

Het verschil tussen een klant en een relatie

Je hebt klanten en relaties. Veel bedrijven weten niet goed wat nu het verschil is, terwijl dit verschil wel heel belangrijk is. Je hebt namelijk meer aan relaties dan aan klanten. Iedere relatie is ooit een klant geweest en iedere relatie kan een referentie worden. Zijn klanten dan niet belangrijk? Natuurlijk wel, want zonder klanten krijg je geen relaties en zonder relaties krijg je geen referenties. Hoe kun je nu makkelijk de klanten van de relaties scheiden? Kijk eens naar wie jij aan het einde van het jaar een relatiegeschenk stuurt en naar wie niet. Eenmalige klanten krijgen vaak geen presentje of zelfs maar een kerstkaart. Relaties krijgen deze wel. Zij komen regelmatig terug, dus zij zijn écht belangrijk voor je bedrijf.

 

Klanten komen vanzelf, relaties niet

Met een beetje geluk komt er zo af en toe vanzelf een klant ‘aanwaaien’. Deze klant heeft jou gevonden via Google, bijvoorbeeld. Fantastisch, je kunt iets verkopen! Vervolgens zie je deze persoon nooit meer terug. Niet omdat deze niet tevreden was over de aankoop of de geleverde service, maar omdat jij niet meer investeert in de klant. Jij doet niets om de klant nog eens terug te laten komen. Het is dan ook niet jouw taak om klanten te werven, maar het is jouw taak om relaties te bouwen. Dat kost tijd, energie en inzet.

 

http://eepurl.com/dA0Hkr

 

Van relatie naar referentie

Een klant kan ontevreden zijn. Een relatie is in de basis niet ontevreden. Deze komt immers steeds weer terug. Dan bestaat er toch een zekere tevredenheid. Je kunt de relatie versterken door deze tevredenheid te voeden. Relaties die door jou worden gevoed vormen zich op den duur tot referenties, of ambassadeurs. Uiteindelijk zijn zij als referentie voor jou het meest waardevol. Zij zijn namelijk jouw meest krachtige middel om te groeien. Referenties spreken niet alleen over jou, maar ook vóór jou. Zij spreken voor jouw bedrijf, voor jouw merk, voor jouw service.. Referenties zijn dé personen die ervoor zorgen dat jij meer klanten krijgt. Vervolgens is het weer aan jou om deze klanten om te vormen tot relaties, en daarna tot referenties.

 

Ieder begin is lastig…

Ieder bedrijf heeft klanten nodig. Bedrijven die zich inzetten voor deze klanten krijgen daar langdurige relaties voor terug. Alleen de bedrijven die er nóg een schepje bovenop doen kunnen gaan profiteren van de kracht van referenties. Tijd om een strategie te bedenken die jou helpt om klanten om te zetten in referenties! Klinkt makkelijk, maar de praktijk is toch wel even anders. Ieder begin is lastig! Gelukkig hoef je er niet alleen voor te staan. Soldit! helpt je graag. Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Samen maken we verkopen leuker!

 

Jeroen Veenstra

Jeroen Veenstra

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Kennismaken?



[honeypot website]