betekenis blog

Je kent de term “blog” ongetwijfeld, maar wat is nu de betekenis van een blog en wat houdt dit nu precies in? De term is afgeleid van “weblog”. De betekenis van blog is in de loop der jaren wel een beetje veranderd. Weblog geeft namelijk aan wat blogs vroeger ooit waren: een soort online dagboeken of statusverslagen, niet zelden bedoeld voor de schrijver zelf. In de beginjaren van het internet nam de blog nog niet echt een prominente plek in, maar inmiddels zijn blogs niet meer weg te denken. Iedereen is aan het bloggen en voor sommigen is bloggen zelfs een fulltime functie die een riant inkomen genereert. Bloggen is echter niet alleen voor influencers, maar ook voor jou.
Prijs aanvragen

 

Hoe de betekenis van blog in de loop der jaren is veranderd


Zoals je wellicht wel uit de naam kunt afleiden, waren blogs van origine nogal saaie, statische stukken tekst. Vaak waren ze zeer feitelijk. Websites bestonden vroeger voornamelijk uit diverse pagina’s en hier en daar artikelen. De blog is echter een fenomeen geworden sinds de groei van het internet, en dan met name de groei van social media. Mensen spenderen zeer veel tijd online en het web is stukken “socialer” geworden. Daarom is de betekenis van de blog in de loop der jaren flink veranderd.

Niemand had ongeveer anderhalf decennium terug waarschijnlijk kunnen voorspellen dat bloggen zo populair zou worden. Blogs zijn uitgegroeid tot een niet meer weg te denken element van het internet. Vanuit de blogger is ook de vlogger voortgekomen: toen het internet snel genoeg werd en blogs een groot publiek aanspraken, wisselden veel bloggers hun toetsenbord in voor een camera. Dat betekent echter niet dat het gedaan is met blogs. Sterker nog: zakelijk gezien winnen blogs nog dagelijks aan populariteit. Met blogs kun je namelijk expertise tonen, waardevolle informatie delen en inspelen op actualiteit. Meer nog dan statische pagina’s zijn blogs deelbaar: bevat een blog waardevolle content, dan is de kans groot dat bezoekers je blog gaan delen op hun eigen (social media) kanalen. Op die manier creëer je met een minimale investering een groot bereik.

 

Zakelijk gebruik van blogs: slim, goedkoop en efficiënt


Inmiddels zijn blogs ook zakelijk gezien sterk aanwezig. Zeer veel websites zijn voorzien van een blog waarop relevante informatie wordt gegeven. Een blog is een zeer kostenefficiënte manier om een groot publiek te bereiken. Het schrijven van blogs vereist alleen tijd en distributie is gratis. Je kunt blogs plaatsen op je website, maar natuurlijk ook doorplaatsen in nieuwsbrieven en op social mediakanalen.

Voor talloze bedrijven is de blog inmiddels hun nummer één marketing tool geworden. Er zijn zelfs cases van start-ups die louter door het gebruik van blogs groot en winstgevend zijn geworden. Hoewel de blog dus is afgedwaald van zijn originele vorm (blogs hebben nu een sterke persoonlijkheid, tone of voice en seo optimalisatie en zijn niet langer saaie verslagen), heeft dit alleen maar voordelen gebracht.

 

Leer hoe jij blogs in kunt zetten


Wil jij blogs inzetten om jouw bereik te vergroten en nieuwe klanten te bereiken? Wij kunnen je hierbij helpen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte en wij vertellen je alles over onze scherpe tarieven. Daarnaast bieden we diverse blog en marketing abonnementen aan tegen vaste lage prijzen.
Prijs aanvragen

 

Betekenis blog

Download hier meer informatie




Stuur mij:

Content marketing voor de B2B markt
Alles wat jij wil weten over Social Selling