Blog vs landingspagina

Een blog en een landingspagina: beide worden frequent gebruikt voor marketingdoeleinden, om bijvoorbeeld meer bezoekers of leads te genereren. Beide zijn ze niet meer weg te denken uit het zakelijke online landschap, maar: wie wint de strijd blog vs landingspagina? Wij zetten het voor je uiteen en wijzen je op de verschillen.
Prijs aanvragen

 

Blog vs landingspagina: allebei doen


Moet je een keuze maken tussen een blog en een landingspagina? Zeker niet. Sterker nog: als je het ons vraagt, raden wij je aan om (indien relevant) van allebei gebruik te maken. Beide kunnen namelijk zorgen voor niet alleen een behoorlijke groei in bezoekers, maar kunnen je ook helpen bij het aantrekken van relevanter verkeer.

Wat een blog en een landingspagina namelijk gemeen hebben, is dat zij mikken op een specifieke doelgroep, met specifieke content. Je homepage is het online visitekaartje van je bedrijf of organisatie; je blog en landingspagina’s zijn er voor de verbreding en verdieping. Dit is waar bezoekers de waardevolle content vinden.

In dat opzicht eindigt de “wedstrijd” blog vs landingspagina dus in gelijkspel, maar er zijn wel degelijk verschillen. Het is goed om deze te kennen om de juiste strategie te kunnen bepalen.

 

De verschillen


Het grootste verschil tussen deze twee, is dat landingspagina’s statischer zijn. Dit zijn “vaste” pagina’s met gedetailleerde, specifieke informatie die vaak ook een vaste plek in een menu op een website hebben. Ze maken onderdeel uit van de vaste website structuur en behandelen over het algemeen hoofdthema’s. Ben je bijvoorbeeld een autodealer van een specifiek merk, dan hebben de modellen die je verkoopt van dit merk elk een eigen landingspagina. Deze landingspagina’s “hangen” bijvoorbeeld weer onder een algemene pagina.

Blogs draaien over het algemeen meer om de actualiteit en zijn wat “losser”. Ze kennen een bredere onderwerpselectie (die wel altijd relevant moet blijven) en hebben soms ook een wat sterker aangezette tone of voice. Blog zijn zeer deelbaar: vaak worden zij gedistribueerd via externe kanalen, zoals social media. Blogs worden vaak ook door bezoekers gedeeld of kunnen geschreven worden als gastblogs: voor gebruik op andere platforms. Landingspagina’s zijn hiervoor minder geschikt. Daarentegen zijn blogs meer onderhevig aan de tand des tijds: omdat zij vaak inspelen op actuele thema’s, lopen zij het risico na verloop van tijd minder relevant te worden, waardoor zij kunnen dalen in de ranking van de zoekmachine. Vanwege hun grotendeels onveranderlijke karakter, blijven goede landingspagina’s ook goede landingspagina’s.

Concluderend willen wij meegeven dat het wat ons betreft geen kwestie van blog vs landingspagina is, maar vooral een zaak van blog én landingspagina, waarbij je optimaal gebruikmaakt van de mogelijkheden van elk. Als je dit goed doet, heb je twee krachtige middelen in handen waarmee je tegen een zeer geringe investering kunt zorgen voor een groter bereik, hogere conversie en meer omzet en winst.

 

Wij kunnen jouw blogs en landingspagina’s verzorgen


Ben je op zoek naar hulp bij het maken van jouw blogs en landingspagina’s? Je kunt dit tegen scherpe tarieven aan ons uitbesteden. Daarnaast bieden we marketing abonnementen tegen vaste lage prijzen.

Wij zijn gespecialiseerd in het vergroten van jouw bereik. Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen, vraag dan een vrijblijvende offerte aan.
Prijs aanvragen

 

 

Blog vs landingspagina

Download onze whitepapers!




Stuur mij:

Content marketing voor de B2B markt
Alles wat jij wil weten over Social Selling