Waarover moet ik schrijven dan? Bloginspiratie

Waarover moet ik schrijven dan? Bloginspiratie Gepubliceerd op 9 april 2019

Heb jij een zakelijk blog, of wil je er eigenlijk wel mee beginnen maar heb je geen idee waarover je moet schrijven? Of wat er interessant is voor je lezers? Welke onderwerpen, en dan vooral wat kan jij daaraan toevoegen? Want alles is daar toch al over geschreven? Kortom: Waarover moet ik schrijven dan?

Wij merken bij veel van onze klanten dat ze wel willen bloggen, maar vaak geen idee hebben waarover ze moeten schrijven. En elke week een blog op hun site zetten, daar moeten ze dan ook helemaal niet aan denken. Herken je dat?
In dit blog geven je 4 tips voor onderwerpen en laten we zien hoe je klanten steeds een bron van inspiratie kunnen zijn.

 

1. Kruip in de huid van je klant

Onze eerste tip als je zakelijk wilt bloggen: kruip in de huid van je klanten. wie zijn zij? Wat hebben zij gemeen, en waarom komen zij bij jou? Oftewel, wat is de doelgroep van jouw bedrijf?Je blogs schrijf je namelijk voor jouw doelgroep.

Waar zoekt je klant naar?

Om te ontdekken waarover je kan schrijven kruip je nog verder in de huid van je klant. Je wilt weten wat hem bezighoudt (en wat jouw bedrijf daarmee te maken heeft). Vraag je dus af (of vraag het aan je huidige klanten):

  • Waar ligt hij wakker van?
  • Met welke vraag loopt hij rond?
  • Waar is hij naar op zoek?
  • Waar zoekt hij een oplossing voor?
  • Welk probleem los jij voor hem op en hoe ziet die oplossing eruit?
  • Al deze vragen én de antwoorden/oplossingen zijn een inspiratie voor je blogs.

Een voorbeeld. Jouw bedrijf verkoopt een bepaald soort hoofdkussen waarvan veel van jouw klanten zeggen dat ze er lekkerder door slapen. Als jouw potentiële klant dan wéér een half slapeloze nacht heeft gehad wil hij maar één ding: beter slapen!
Jij weet dat jouw kussen hem misschien wel helpt, maar dat is niet de enige oplossing. Omdat jij alles weet over wat bijdraagt aan beter slapen (de temperatuur in de kamer, meditatie, de hoeveelheid licht, ik noem maar wat), zijn al die oplossingen een mogelijk onderwerp voor een blog.

 

2. Expert in je vakgebied

Als je veel informatieve blogs schrijft, gaan mensen je zien als dé expert van jouw vakgebied. Je blogtekst dus hoeft niet per sé direct gelinkt te zijn aan jouw producten, het mag puur informatief zijn. Graag zelfs. Want al die informatie in verschillende blogs over ‘beter slapen’ maakt jou de specialist in slaapoplossingen waar iemand graag naartoe gaat.

Laat in je blogs dus zien waar jij alles van af weet.

 

3. Waarover krijg je vragen?

Je kan ook nagaan waar jij de meeste vragen over krijgt.
Zijn er vragen die iedere klant jou stelt? Of die je voor de derde keer deze week hebt gekregen?
Hoe vaak heb je de werking van een product de afgelopen weken uitgelegd?
Als je in gesprek bent met je klanten, wat hoor je dan regelmatig terugkomen?

Schrijf alle vragen die je krijgt van klanten eens een tijdje op. Stuk voor stuk kan je ze beantwoorden in een apart blog.

 

4. Welk probleem los jij op voor je klant?

De laatste tip voor nu: Welk probleem van je klant lost jouw product of dienst op? Baseer het blog op de situatie van de klant (kruip in de huid van…) en laat je product als oplossing zien. Let op dat je dit niet te vaak doet en zeker niet te opdringerig gaat verkopen, daar houden de meeste mensen niet van. Daar schreven we laatst dit blog over.

Zie je hoe je (potentiële) klant een onuitputtelijke bron is om je onderwerpen voor je blog te geven? Luister dus goed naar hem en schrijf over de informatie waar hij naar op zoek is.

 

Bonustip

Leg alle vragen en antwoorden (onderwerpen) voor je blogs vast in een digitaal document of in een notitieboekje. Dan heb je namelijk altijd je overzicht van onderwerpen bij de hand. Bovendien kun je er makkelijk onderwerpen aan toevoegen.
Zo hoef je niet meer te zoeken naar onderwerpen of wakker te liggen van waarover moet ik schrijven dan? Dat dat staat namelijk allemaal in dat overzicht!

Besteed jij het schrijven van blogs liever uit omdat je er zelf echt geen tijd of zin in hebt? Dan zijn onze content pakketten wellicht een goede oplossing voor je. Je leest er hier alles over of neem contact met ons op als je er meer over wilt weten.

Waarover ga jij jouw volgende blog schrijven?

Laat het ons weten in een reactie onder dit blog. Wie weet inspireer jij daar anderen weer mee.

Samen maken we verkopen leuker!

Jeroen Veenstra
Jeroen Veenstra

 

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.

jeroen@soldit.nl  | 06-53548109

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?