E-mail marketing effectief inzetten

E-mail inzetten voor effectieve marketing? Dat doe je met e-mail marketing. Maar wat is dat precies? En hoe zorg je ervoor dat het werkt en dat je mails niet ongelezen in de prullenbak verdwijnen?

De inhoudelijke kant van e-mail marketing

Hoeveel e-mail nieuwsbrieven ontvang jij (dagelijks) in je inbox? En hoeveel daarvan open jij daadwerkelijk? De volgende onderwerpen zijn belangrijk bij effectieve e-mail marketing.

  • Onderwerpregel

Bij e-mail marketing gaat het er niet alleen om dát je e-mails verstuurt naar (potentiële) klanten, maar vooral ook dat zij je mail openen en lezen. Daarvoor moet je je lezer triggeren, enthousiasmeren, of op een andere manier interesseren om verder te lezen. De onderwerpregel van de email is het eerste wat lezers zien van je bericht. Die moet dus aantrekkelijk zijn om verder te lezen.

  • Inhoud van de e-mail

Wat vertel je precies? Hoe spreekt dat jouw lezers aan? Wat zeg je wel en wat niet. Je wilt inhoudelijk interessante informatie delen in je nieuwsbrief, zodat je lezer je volgende email ook graag ontvangt. Spreekt je nieuwsbrief niet (meer) aan, dan schrijven mensen zich vaak uit.

De technische kant van e-mailmarketing

  • e-mailadressen verzamelen

Om mails te kunnen versturen heb je e-mailadressen nodig die je verzamelt in een e-mailprogramma op ‘lijsten’. Mensen komen natuurlijk niet zomaar op zo’n lijst, daar moet jij wel wat voor doen: Relevante informatie weggeven in ruil voor het e-mailadres. Wat die ‘weggever’ voor jou kan zijn hangt er natuurlijk van af jij je klanten te bieden hebt.
Wat er wel of niet mag bij het verzamelen van e-mailadressen ligt vast in strenge regels.

  • automatiseren

Met een e-mailprogramma is het ook mogelijk om e-mails automatisch te versturen. Bijvoorbeeld je weggever, die kun je automatisch laten versturen zodra iemand je weggever aanvraagt. Als je eenmalig goed instelt dat het e-mailprogramma die weggever verstuurt, hoef je er daarna niet meer naar om te kijken.

  • Het voordeel van e-mail marketing

Een groot voordeel van e-mail marketing is dat je een contactlijst creëert van mensen die mensen die interesse hebben in jouw bedrijf. Zij zijn dus echt geïnteresseerd in wat jij doet. Op het moment dat je dan een nieuw product of een nieuwe dienst introduceert, en je stuurt deze mensen een e-mail waarin je daarover vertelt, is er al een grotere kans dat zij dit product bij je kopen.

Want ja, e-mail marketing draagt bij aan meer klanten en dus meer omzet.

e-mailmarketing

Download hier onze whitepapers!




Stuur mij:

Content marketing voor de B2B markt
Alles wat jij wil weten over Social Selling

E-mail marketing uitbesteden

Zie je de voordelen van e-mailmarketing, maar heb je geen idee hoe je dat in de praktijk toepast? Of heb je geen zin om je te verdiepen in een e-mailprogramma en alle privacy-regels waar je aan moet voldoen? Besteedt het dan aan ons uit.

Wij hebben veel ervaring met e-mail marketing. We weten wat werkt, en vooral ook wat niet. We kennen de technische instellingen van de verschillende e-mailprogramma’s die er zijn. En we weten hoe je teksten, ook de onderwerpregel, zó kunt maken dat mensen de mail openen, lezen en actie ondernemen.
Want e-mail marketing kan je veel opleveren, maar je moet natuurlijk wel voorkomen dat jouw mails ongezien in de digitale prullenbak terechtkomen.

Wij zoeken naar de beste aanpak voor een optimaal succes.

Wat kost dat?