Inbound marketing betekenis

Weet jij van inbound marketing de betekenis? Als dit niet zo is, dan is dat niet zo gek. Het is namelijk een relatief nieuwe term, althans: de populariteit van inbound marketing is de afgelopen jaren hard gestegen. Als je kijkt naar de inbound marketing betekenis, snap je waarop. Dit is wellicht wel de manier om voor meer klanten te zorgen zonder dat je gebruikmaakt van traditionele vormen van marketing.
Ik wil meer weten

 

Waar komt de betekenis van inbound marketing vandaan?


Het Amerikaanse bedrijf HubSpot, een softwareontwikkelaar die zich richt op het genereren van leads, bedacht de term “inbound marketing”. Zij bedachten deze term als reactie op de traditionele manieren van marketing. De term verraadt waar het om draait: het aantrekken van klanten. Doen andere vormen van marketing dit dan niet? Zeker wel, maar dit is net even anders.

 

Wat inbound marketing anders maakt


Bijna alle vormen van marketing zijn (tot op zekere hoogte) invasief. Loop ze maar eens na: een banner op een website verstoort wellicht je ervaring. Een reclame op tv zorgt voor een onaangename onderbreking van de film die je aan het kijken was. Een spot op de radio kan als vervelend worden ervaren als je net van een mooi nummer aan het genieten was en word je nu echt blij van een paginagrote advertentie in een krant of magazine?

Met andere woorden: marketing is er vaak op gericht om doelgroepen te bereiken middels een push effect: een boodschap wordt uitgezonden in de hoop de doelgroep te activeren. Wat nu als je dit omdraait? Wat nu als je zorgt voor een pull effect en ervoor zorgt dat jouw doelgroep jou vindt, in plaats van andersom? Hiermee heb je de betekenis van inbound marketing te pakken.

 

De populaire vormen van deze vorm van marketing


Wikipedia verwoordt deze vorm van marketing als volgt: “word gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten, als advertenties, direct mailing, cold calling en cold canvassing.” Wat zijn volgens deze filosofie dan wél goede methoden om de doelgroep te bereiken?

Welbeschouwd is seo de populairste en meest gebruikte vorm. Door jouw website te optimaliseren voor de zoekmachine ga je meer bezoekers uit de doelgroep aantrekken. Dit doe je niet door hen te bestoken met boodschappen; zij vinden jou. Zij zijn immers aan het zoeken op het internet naar jouw diensten. Ze bepalen zelf of ze op jouw link klikken en jouw boodschap willen lezen.

Content is een krachtig middel om deze strategie te hanteren. Door relevante content te maken, zorg je ervoor dat je zichtbaar wordt en dat jouw doelgroep jou kan vinden. Deze content kan op diverse plekken worden gedistribueerd, bijvoorbeeld op de eigen website, op social mediakanalen, maar ook op platforms van derden.

 

Is er dan niets traditioneel?


De betekenis van inbound marketing doet wellicht vermoeden dat er niets traditioneel is aan deze vorm van marketing, of dat boodschappen niet met behulp van een marketingbudget worden verspreid. Dat is echter niet waar. Zo behoren het promoten van social media-uitingen, blogs en ook sea tot deze strategie. Ook het inzetten van geautomatiseerde email campagnes maakt hier onderdeel van uit. Cruciaal in het gehele proces is dat alle stappen worden gemeten en dat data wordt gebruikt om campagnes te optimaliseren.

 

Vragen?

Heb je vragen over inbound marketing? Neem contact met ons op.

Wij staan je graag te woord en vertellen wat wij voor jou of jouw organisatie kunnen doen. Wij zijn gespecialiseerd op het gebied van business to business marketing en het genereren van meer leads. We werken met abonnementen met vaste lage prijzen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan en ontdek hoe je met een geringe investering kunt zorgen voor meer klanten en meer omzet.
Ik wil meer weten

 

Inbound marketing betekenis

Download onze Whitepapers?




Stuur mij:

Content marketing voor de B2B markt
Alles wat jij wil weten over Social Selling