Heb jij jouw favoriete klant in beeld?

Heb jij jouw favoriete klant in beeld? Gepubliceerd op 20 februari 2019

Je klanten laten je zien wat je bedrijf doet en vooral voor wie. Ze zijn niet voor niets jouw klant. Maar wie zijn jouw klanten eigenlijk? En waarom is het handig om een beeld van te hebben van jouw ideale klant: de klant met wie je het liefst werkt? Er zelfs een ‘mens’ van te maken?

Jouw ideale klant

Een ideale klant is de klant waar jij helemaal blij van wordt. Een die jij met veel plezier helpt. Een klant die precies weerspiegelt waarom jij met je bedrijf gestart bent. Iemand met wie je heel graag (samen)werkt. Misschien wel je favoriete klant.

Beschrijf die favoriete klant eens

Je kunt een heleboel vragen stellen die je een beeld geven van wie die klant voor jou is.

  • Werk je op dit moment voor jouw ideale klant? Wie is het?
  • Wat voor mens is hij of zij? Beschrijf hem eens zoals je een familielid zou beschrijven.
  • Is het een man of een vrouw? Hoe oud?
  • In wat voor bedrijf (en in welke branche) werkt hij?
  • Wat doet hij in het bedrijf?

Maar ook:

  • Welke hobby’s heeft hij? Wat doet hij als hij thuis is? Hoe is zijn thuissituatie?
  • Wat vindt hij belangrijk in zijn werk én als mens. Wat wil hij graag bereiken?
  • Waar is hij naar op zoek? Waar ligt hij wakker van?
  • Welke mensen zijn belangrijk in zijn omgeving?
  • Waar ligt zijn interesse?
  • Waar is hij online te vinden? Wat voor informatie leest hij?

Als je deze vragen beantwoordt geeft dat al een beeld van de mens die jouw klant is. Deze informatie is belangrijk voor je bedrijf en brengt de doelgroep in beeld die het beste bij je past.

Waarom wil je dat beeld hebben?

Heb je een concreet beeld van wie jouw klant is, dan is het makkelijker om voor hem of haar in actie te komen. Of je nu informatie op de website zet, of een product of dienst aan het ontwikkelen bent. Want als je weet dat je dit doet voor bijvoorbeeld Frits, de 49-jarige directeur van een klein installatiebedrijf uit Zwolle die graag hardloopt en 2 tienerzoons heeft, dan richt je je bij die acties op Frits. Je weet dus voor wie je het doet. Dat maakt je werk nog leuker én gemakkelijker, want ‘Frits’ is veel tastbaarder dan ‘de klant’. Zie je het verschil?
Jij kunt Frits helpen omdat je antwoord hebt op die specifieke vragen. Of oplossingen weet voor waar hij mee worstelt. Je sluit jouw producten of diensten aan op waar hij behoefte aan heeft en die zijn probleem oplossen. Dat scheelt Frits weer een slapeloze nacht.

Van mens tot mens

Je geeft jouw Frits dus alle eigenschappen en kenmerken van de klanten die zo goed bij jou en jouw bedrijf passen.  De kans is wel groot dat deze Frits niet echt bestaat, omdat je hem ‘samenstelt’ met al deze eigenschappen. Toch is hij een mens. En van mens tot mens communiceert nou eenmaal een stuk makkelijker, toch?

Wij adviseren je om in gesprek te gaan met jouw favoriete klanten en hen deze vragen te stellen. Dan hoef je de antwoorden dus niet te verzinnen. Vraag het ze gewoon.

In de praktijk toegepast

Het is mijn eerste werkweek bij Soldit!. De afgelopen dagen heb ik veel gehoord over wie de klanten van Soldit! zijn. Over wat zij doen, waar zij tegenaan lopen en waar zij ons voor inschakelen. En waarvoor we willen dat ze ons inschakelen, omdat wij daar een hele mooie oplossing voor bieden. We hebben de ideale klant van Soldit!, of eigenlijk twee van hen, uitgebreid beschreven.
Ik heb nu niet alleen een heel goed beeld van wat Soldit! doet, maar ook voor wie. Dat ik schrijf voor ‘Hans’ en ‘Roy’ maakt het al meteen duidelijker voor mij. En super concreet.

Hulp nodig om dat beeld van je klant vast te leggen?

Bij Soldit! helpen wij onze klanten om het beeld van hun ideale klant haarscherp te krijgen. Neem dus gerust contact met ons op als jij daar onze hulp bij kunt gebruiken.

Heb je vragen over hoe je jouw ideale klant kunt raken met je tekst? Ik denk graag met je mee. Mail me gerust op marije@soldit.nl.

Marije Hoogland

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Kennismaken?



[honeypot website]