Gebruik jij e-mailmarketing om top-of-mind te komen?

Gebruik jij e-mailmarketing om top-of-mind te komen? Gepubliceerd op 8 oktober 2019

Als je met je bedrijf online zichtbaar bent of wilt zijn, is een e-maillijst opbouwen belangrijk. Want zodra je iemands naam en e-mailadres (volgens de huidige privacy-regels) hebt ontvangen, kan je deze gebruiken. Niet alleen om een nieuwsbrief te sturen. Gebruik jij  e-mailmarketing al om top-of-mind te komen bij de ontvanger?

 

Hoe gebruik jij e-mailmarketing met jouw nieuwsbrief?

Stel, je hebt gisteren een nieuwsbrief gestuurd naar iedereen die op je algemene e-maillijst staat. In de nieuwsbrief staat een kort stukje over het blog dat je deze week op je website hebt gezet, en een link naar dat blog.

 

Stap 1: e-mail openen

In je e-mailprogramma kun je zien wie de e-mail geopend heeft. Dat is de eerste stap die je lezer moet nemen. Hij moet je mail openen. Ongeopende e-mails belanden OF zo in de prullenbak, of verdwijnen zonder zichtbaar te zijn steeds verder naar beneden in de inbox. De kans dat je ontvanger je mail dan nog opent, wordt steeds kleiner.
De open-rate, zoals dat heet, is het percentage van de ontvangers die je mail echt openen en kun je in ieder e-mailprogramma zien.

Wie openen je nieuwsbrief?

Degenen die je mail openen kun je verdelen in een paar groepen.
De eerste groep leest gewoon alles wat je stuurt Je familie of vrienden bijvoorbeeld. (Staat jouw moeder op je e-maillijst, dan is de kans dat zij je mail opent heel groot). Deze mensen volgen jou om wie jij bent, en zijn niet per se jouw ideale klant.
De tweede groep is serieus geïnteresseerd in wat jij doet. Ze volgen je omdat je waardevolle informatie voor ze deelt en ze geen blog van je willen missen.
De derde groep was geïnteresseerd in de informatie die je hebt weggegeven om ze op je e-maillijst te krijgen. Misschien je whitepaper of e-book. Zij kennen je misschien nog niet zo goed.

 

Stap 2 Wie klikt door?

Wie klikt er door naar je blog? Ook dat kun je zien met je e-mailprogramma. Hoe dat precies werkt, hangt af van het programma. Waarom je dat wilt weten? Degene die doorklikt en je blog gaat lezen, heeft echt interesse in wat je doet.
Een prachtig moment om je social selling ‘aan te zetten’.

 

Stap 3: Social selling begint met persoonlijk contact

Degene die je blog geopend heeft, kun je een berichtje sturen. Je hebt zijn naam en e-mailadres, dus contact opnemen is super simpel.
Wat je in je bericht zet hoeft niet eens echt te maken te hebben met wat je in je blog schrijft. Alleen al het interesse tonen in de ander is belangrijk. Want dat zorgt ervoor dat de ander zich gezien voelt en ziet dat jij oprecht interesse in hem hebt. Misschien ontstaat er zelfs een gesprek.

Deze eerste 3 stappen kan je bij iedere nieuwsbrief herhalen. Met iedereen waar je rechtstreeks contact mee opgenomen hebt ben je een band aan het opbouwen. Laat je jezelf steeds zien. En hoe sterker die band is, hoe waarschijnlijker dat ze je e-mails en blogs lezen.

 

Stap 4: Top-of-mind

Op het moment dat deze mensen nodig hebben wat jij aanbiedt, is de kans groot dat jij de eerste bent aan wie ze denken. Bij jou moeten ze zijn! Dat weten ze omdat je ze zoveel waardevolle informatie hebt gegeven. Omdat je oprecht geïnteresseerd bent in hen ook al kochten ze nog niets bij je. Daarmee heb je ze verbaasd, verrast en geholpen. En nu ze je product of dienst nodig hebben, komen ze natuurlijk bij jou. Je bent top-of-mind bij ze. En dat resulteert nu in een nieuwe klant.

Zie je hoe je met e-mailmarketing top-of-mind wordt bij degene die je nieuwsbrief ontvangen? En hoe dat zorgt voor nieuwe klanten?

 

Inzicht in de bezoekers van je website

In je mailprogramma zie je wie er doorgeklikt heeft en welk e-mailadres daarbij hoort. Ons leadgeneratie-programma Soldit! Insight gaat een stapje verder. Met Soldit! Insight zie je het ook als iemand van dat bedrijf al eerder op je site is geweest, welke pagina’s ze bezocht hebben. En hoe ze op je site terecht zijn gekomen. Dat geeft dus meer inzichten in je bezoekers en daarmee wellicht meer aanknopingspunten om in je contactmomenten te gebruiken. Benieuwd naar wat dit voor jou kan betekenen? Hier lees je er meer over. En laat me weten als dit een bijdrage voor jou kan zijn.

Samen maken we verkopen leuker!

Jeroen Veenstra
Jeroen Veenstra

 

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.

jeroen@soldit.nl  | 06-53548109

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?