Voorbeelden top of mind marketing

Voorbeelden top of mind marketing Gepubliceerd op 30 juli 2019

Een klant die contact met jou opneemt, omdat je waardevolle informatie gedeeld hebt én hij jouw product of dienst nu nodig heeft. Dat is een van de voorbeelden van top of mind marketing. Hoe dat in de praktijk werkt, laten we je hier zien. 

 

Top of mind na een evenement

Je bent op een evenement met heel veel ondernemers. Behalve dat je veel nieuwe informatie hoort, spreek je ook een aantal collega-ondernemers. In de momenten tussen de sprekers door vertel je een aantal van hen enthousiast over jouw klanten en wat de boekhoudsoftware van jouw bedrijf voor hen doet. Ook de andere ondernemers vertellen vol enthousiasme over wat ze doen. Jullie wisselen kaartjes uit en linken meteen op LinkedIn. Leuk om zoveel nieuwe contacten op te doen! Je gaat geïnspireerd naar huis, met veel nieuwe kennis én nieuwe contacten. 

In de weken erna volg je je nieuwe contacten op LinkedIn, reageert af en toe op een update van hen en zij doen blijkbaar hetzelfde. Want zij reageren ook op blogs die jij deelt. 

Ineens gaat je telefoon. Het is een van die ondernemers. Hij heeft er in de afgelopen weken een paar klanten bij gekregen, en de administratie kan nu wel wat automatisering gebruiken. Hij moest aan jou en jouw enthousiaste verhaal denken. 

 

Top of mind bij een netwerkbijeenkomst

Iedere eerste maandagmiddag van de maand ben je op de netwerkbijeenkomst van de ondernemers uit je regio. Iedere maand vertelt een van de ondernemers over zijn bedrijf. Deze keer ben jij aan de beurt. Je hebt een korte presentatie voorbereid en de anderen reageren enthousiast. Leuk om je bedrijf ook bij hen nog weer eens extra onder de aandacht te brengen.

Een paar weken later gaat je telefoon. Een van de ondernemers die je maandag heeft horen vertellen over je bedrijf, vraagt of je die software ook bij hem wilt installeren. Want het systeem waar hij nu mee werkt, vindt hij te ingewikkeld. Jouw software klonk hem heerlijk eenvoudig in de oren. 

 

Ik heb een tijd lang regelmatig een locale netwerkgroep voor ondernemers bezocht. Behalve het contact met andere ondernemers vond ik het vooral heel waardevol omdat we elkaar en elkaars bedrijf steeds beter leerden kennen. En weet ik waarvoor ik bij hen terecht kan. Ook met anderen heb ik het soms over iemand in dát netwerk, en beveel ik die ene ondernemer aan als dat een bijdrage kan zijn. Is deze alinea een bijdrage?

 

Top of mind bij je accountant

Deze maand heb je een nieuw softwareprogramma geïntroduceerd dat boekhouden voor startende ondernemers een stuk eenvoudiger maakt. Tijdens de afspraak bij je accountant bespreken vertel je vol enthousiasme over dit nieuwe programma. Terwijl jullie aan het praten zijn denkt hij ineens aan een klant die hij gisteren sprak: een ondernemer die een half jaar geleden startte en die boekhouding echt een uitdaging vindt. Hij geeft je het telefoonnummer van deze ondernemer. Die is heel blij dat je belt. Want die boekhouding… fijn als het zoveel makkelijker kan met jouw programma!

 

Deze voorbeelden van top of mind marketing laten zien hoe het verschillende kanten op werkt. Soms duurt het even voor je het effect ziet omdat mensen niet meteen contact met je opnemen. De kracht zit ‘m dan ook juist in het ‘op een later moment’ als iemand aan je denkt omdat hij jouw product of dienst nodig heeft. Want zeg nou zelf, als jij iemand nodig hebt, neem jij dan ook contact op met iemand die je al kent, of kies je voor een bedrijf dat je helemaal niet kent? 

 

Samen maken we verkopen leuker!

Jeroen Veenstra
Jeroen Veenstra

 

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.

jeroen@soldit.nl  | 06-53548109

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?