Leads opvolgen: Pak jij de kansen die leads je geven?

Leads opvolgen: Pak jij de kansen die leads je geven? Gepubliceerd op 28 augustus 2019

Leads zitten natuurlijk voor een groot deel in nieuwe klanten die je wilt aantrekken. Dat klopt. Daarnaast zitten leads voor mij ook in een hoek die veel van onze klanten regelmatig overslaan. Ik zie dat veel verkopers of mensen die verkopen niet regelmatig leads opvolgen, terwijl dat wel heel belangrijk is voor betere verkoopresultaten. Daarom leg ik vandaag eens de nadruk op leads opvolgen. Hoe werkt dat voor jou?

 

Pak de kans

Iedereen die interesse heeft of in het verleden heeft getoond, is een lead. Iemand die geïnteresseerd is in wat jij en jouw bedrijf doen. De vraag is wat jij doet op het moment dat iemand interesse toont. Pak jij de kans die je in je schoot geworpen krijgt?

Bijvoorbeeld als iemand het contactformulier op je site invult en een vraag heeft of meer informatie wil. Wat doe je dan? Zie je de aanvraag in je mailbox, bedenk je dat je daar later vandaag op gaat reageren en verdwijnt de mail vervolgens steeds verder naar onder in je mailbox, waardoor je ‘m uiteindelijk vergeet? 

Of pak je meteen de telefoon zodra je de aanvraag ziet, zodat je rechtstreeks en persoonlijk contact met iemand legt. 

 

Ook online

Of heeft iemand duidelijk interesse getoond in de informatie die je via social media deelt. Behalve reageren op reacties van diegene, kun je ook een connectieverzoek sturen, waardoor je alweer directer met elkaar in contact kunt komen. Op LinkedIn bijvoorbeeld kun je makkelijker contact leggen als je een ‘connectie bent’. En als jullie al een aantal keer over en weer gereageerd hebben op berichten, is het heel logisch om een connectieverzoek te sturen. 

 

Leads opvolgen dus. En pak je dan de telefoon, of stuur je een mail? Net als bij jou, stroomt ook bij de ander de mailbox snel vol. Wat werkt voor jou en wat zorgt eerder voor meer klanten? 

 

Contact met je klanten is een vorm van leads opvolgen

En hoe zit het dan met die andere leads waar ik het net over had? Dat zijn voor mij jouw bestaande klanten. Ik hoor je denken, maar dat zijn toch geen leads meer? 

Waarom niet, is dan mijn vraag aan jou. Heb je inmiddels nieuwe producten of diensten? Koopt jouw klant eenmalig iets bij jou en zie je hem daarna eigenlijk niet meer? Of loopt jouw dienstverlening aan je klant eigenlijk gewoon door, maar heb je verder niet echt contact met je klant? Of loopt dat contact via iemand anders en heb je zelf je klant al een tijd niet gezien of gesproken? Welke kansen liggen daar nog?

 

Oprechte aandacht bouwt aan de klantrelatie

Hoe zou het zijn als je contact opneemt, puur om te horen wat er speelt bij je klant, niet direct om iets aan hem te verkopen. Niet als verkoper dus, maar als ‘mens’. Snap je wat ik bedoel? Je bouwt de relatie met je klant zo verder uit, zonder dat je meteen als ‘de verkoper van het bedrijf’ overkomt. Dat hoeft namelijk helemaal niet. Oprechte aandacht voor je klant brengt hem en jou op termijn veel meer.  

 

Welke klanten verdienen jouw persoonlijke aandacht? Met wie neem jij contact op?

Samen maken we verkopen leuker!

Jeroen Veenstra
Jeroen Veenstra

 

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.

jeroen@soldit.nl  | 06-53548109

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?