De raakvlakken tussen social selling en marathon

De raakvlakken tussen social selling en marathon Gepubliceerd op 20 augustus 2019

In mijn voorbereidingen voor de triatlon die ik binnenkort doe, ontdek ik steeds meer raakvlakken met social selling. Ik vermoed dat een marathon nog meer tot jouw verbeelding spreekt. Daarom heb ik het in dit blog over de raakvlakken tussen social selling en marathon. 

 

Op het laatste moment of gedegen voorbereiding?

Ik was altijd iemand van ‘het laatste moment’. Een presentatie voorbereiden? Dat deed ik een week van tevoren, waar anderen daar soms al maanden mee bezig kunnen zijn. En zelfs op het laatste moment kan ik nog dingen in een presentatie veranderen. 

 

Dat verandert nu  wel. Nu ik 6 maanden aan het voorbereiden ben voor de triatlon en ik 6x per week train, kan ik die triatlon lopen ook als ik de laatste week helemaal niet meer train. Gewoon omdat die voorbereiding zo intensief was. ik ben er klaar voor.

 

Lange adem

Die marathon loop je niet zomaar, daar heb je een lange adem voor nodig! Dat geldt ook voor social selling. Ook daar heb je een langere periode voor nodig waarin je potentiële klant je leert kennen en je bouwt aan vertrouwen. Alleen als hij je vertrouwt, wordt hij klant bij je. En dat vertrouwen opbouwen heeft vaak tijd nodig. 

 

Je creëert en deelt content.Je bouwt aan de relatie.  En klanten hebben gemiddeld 7 contactmomenten nodig voordat ze klant bij je worden. Voordat ze het vertrouwen in je hebben dat jij ze kunt helpen. Kijk maar eens naar jezelf als klant. Welke online zoektocht maak jij voordat je een beslissing neemt om iets te kopen? 

 

Je schrijft ook niet in op een triatlon of marathon zonder dat je daar fysiek en mentaal op voorbereid bent. Dat is dus een groot verschil met de korte termijn van koude acquisitie.

 

Een voorbeeld van die contactmomenten 

  1. In zijn zoektocht naar informatie leest iemand leest een review over jouw product of dienst
  2. Hij gaat eens op je website kijken of hij meer info kan vinden.
  3. Daar leest hij in een blog over een manier waarop jouw product of dienst toe te passen is. 
  4. Op je contactpagina ziet hij het linkedIn icoontje. Als hij daarop klikt komt hij op je bedrijfspagina. 
  5. Hij stelt een vraag onder een post en jij beantwoordt deze. 
  6. Nu is zijn nieuwsgierigheid echt gewekt. Hij pakt de telefoon en belt je voor meer informatie.Meestal ligt de bal nu bij jou en pak jij de telefoon om een afspraak te maken. 
  7. Je zit bij de klant aan tafel! 

 

Het bijzondere van social selling is dat jouw online content al bouwt aan het  vertrouwen in jou en je bedrijf. En dat je potentiële klant je daardoor al (een beetje) kent, voordat jij dat weet. 

 

Nog meer raakvlakken tussen social selling en de marathon

  • De voorbereiding

6 keer per week intensief trainen
Hoe ziet je contentstrategie eruit? Welke content ga je delen? Welke content vormen gebruik je? Hoe vaak en hoeveel informatie heeft je klant nodig om dat vertrouwen op te bouwen?

  • zoek hulp

Welke samenwerking werkt voor jou? Alleen voorbereiden op de marathon is geen goed idee. Gebruik de kennis van de experts! Trainers, voedingsdeskundigen…
Doe je alles zelf of kun je experts inzetten voor je social selling? Huur je een tekstschrijver of SEO specialist in? 

  • Materiaalkeuze en investering

Wat voor schoenen koop je?
Koop je een softwarepakket of kies je voor een gratis variant?

Hoeveel investeer je en in hoeverre groei je daardoor? Ik kreeg bijvoorbeeld een racefiets van iemand. Voor nu, in de voorbereiding van mijn eerste triatlon, werkt dat prima. Ik wil ervaren hoe het is. Hoe vaak begin je aan iets en hou je het niet vol? Als ik dan een paar triatlons gedaan heb, dan mag ik een nieuwe fiets kopen… 

 

Social selling en een marathon hebben dus best veel overeenkomsten. Hoe doe jij hier je voordeel mee?

Samen maken we verkopen leuker!

Jeroen Veenstra
Jeroen Veenstra

 

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.

jeroen@soldit.nl  | 06-53548109

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?