Kan je teveel informatie weggeven?

Kan je teveel informatie weggeven? Gepubliceerd op 28 mei 2019

Kan je ooit teveel informatie weggeven?

Een vraag die we veel horen is: geef ik dan niet teveel informatie weg? In onze beleving is dat eigenlijk niet mogelijk. Want je vertelt nooit ALLES. Je bent namelijk niet voor niets zo ervaren in wat je doet. Maar je helpt je potentiële klant wel enorm. En dat is mega waardevol. Voor hen, en uiteindelijk ook voor jou, omdat je met de informatie laat zien hoe goed je in je vak bent. En daarmee trek je nieuwe klanten aan.

Op zoek naar informatie

Na mijn verhuizing vorige maand is het de hoogste tijd om schilderijen en dergelijke op te hangen. Gisteren was dit ene plankje aan de beurt. Alle onderdeeltjes van het ophangsysteem haal ik uit het zakje. Er zit geen gebruiksaanwijzing bij, het plankje heeft ooit al ergens anders gehangen. Het is een heel gepruts om te ontdekken hoe het werkt.
Wat had ik graag ergens gelezen of een filmpje gekeken hoe je zo’n plankje ophangt. Niet aan gedacht… Nú denk ik aan de site van Eigen Huis & Tuin, een beetje te laat, maar ik heb daar laatst een heel helder filmpje over behangen op gekeken. Misschien hebben zij ook wel een filmpje over planken ophangen?

Wie heeft de oplossing die jij zoekt?

Wat dat plankje te maken heeft met informatie weggeven? Alles. Want als er iemand in mijn netwerk bij een bouwmarkt of timmerbedrijf werkt, dan is de kans groot dat ik aan hem denk terwijl ik worstel met het plankje. Zij weten alles van planken ophangen. Ik zou meteen op zoek gaan naar hun site of of Youtube kanaal, waar ze hopelijk blogs of filmpjes op plaatsen, misschien wel specifiek over zo’n ophangsysteem. Dan had ik met behulp van die tekst of dat filmplje zó het plankje opgehangen!

Teveel informatie weggeven

Geef je met zo’n filmpje dan informatie weg? Of help je je klant. En bouw je daarmee aan vertrouwen en aan jouw bekendheid.
Je kan echt niet teveel informatie weggeven. Het is ‘t belangrijkste dat klanten zien hoe goed jij in je vak bent. Dat je met ze meedenkt. En oplossingen biedt, ook zonder dat ze daarvoor hoeven te betalen. Gewoon omdat je het belangrijk vind om ze verder te helpen.
Dat is precies hoe social selling uitwerkt. Je geeft je klanten tips waar ze zó mee aan de slag kunnen. Heel handig en waardevol.
En hebben ze de volgende keer een echte klus waar ze jouw hulp heel goed bij kunnen gebruiken? Raad eens met wie ze contact opnemen? Juist!

Contact opbouwen

Dit illustreert ook nog eens hoe belangrijk het is om op reacties op je blog, filmpje of post in te gaan. Stel dat ik onder een filmpje zet ‘Dit werkt echt makkelijk!’ Vraag je me dan in een reactie daarop met wat voor klus ik bezig ben en laat je me zien waar ik jouw andere handige klusfilmpjes kan vinden? Fijn! En het laat me zien dat je me graag verder wilt helpen. Dat ik bij jou moet zijn als ik klusvragen heb. Goed om te weten. Ik ben geholpen. Jij hebt meer bekendheid. Een warme lead. Nieuwe klant in de toekomst. Win win win, voor ons allebei.

Wil je hier meer over weten? Ik denk graag met je mee. Mail me gerust op marije@soldit.nl.

Marije

Marije Hoogland

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?