Verrassende link tussen social selling en vierdaagse

Verrassende link tussen social selling en vierdaagse Gepubliceerd op 16 juli 2019

Kort door de bocht heb je voor social selling veel doorzettingsvermogen en een lange adem nodig. Je klanten moeten je eerst leren kennen voordat ze bij je kopen. Veel en vaak van je horen, lezen, zien. Of je nu een blog schrijft, een korte tip op social media deelt of een video maakt. Blijf informatie delen, verhalen vertellen en herhalen. Waarom? En wat is de link tussen social selling en de vierdaagse? Daarover gaat dit blog.

 

Lange adem

Social selling is onderdeel van je verkoopstrategie. Je doet het er niet ‘even’ bij. Daarover schreven we laatst al. Je maakt een plan, bereid je acties voor, deelt relevante informatie en gaat actief op zoek naar leads via social media Daar gaat vaak wat tijd overheen. Voor jou en zeker voor je potentiële klant. Dat bedoelen we met de lange adem die je nodig hebt. 

Wat dat betreft lijkt social selling wel op de vierdaagse lopen. Maandenlange voorbereidingen en trainingen, het juiste materiaal vinden, alle trainingskilometers in de benen en volhouden. Zo lang volhouden. De trainingen. De vierdaagse zelf. Totaal doorzetten. Vier dagen achter elkaar… diep respect voor iedereen die daaraan begint… over lange adem gesproken

 

De voorbereiding

Het begon met de voorbereiding, de planning van de training uitvoeren én zorgen voor het juiste materiaal. Wat werkt wel, en wat werkt niet? Daar kom je tijdens de voorbereiding vanzelf achter. Hoe bouw je de training op? Gelukkig zijn daar complete trainingsschema’s voor. Welke schoenen lopen goed? Welke rugtas zit het fijnste op je rug als je zo lang loopt? Je komt erachter door het te ervaren. 

 Ook voor je (potentiële) klant ga ze zo’n proces door. Fysiek niet zo veeleisend als de vierdaagse, maar ook hierbij moet je voorbereiden, ontdekken wat voor jou werkt en wat niet. In de voorbereiding wil je antwoord krijgen op de vragen:

  • Op welke klant richt je je (je ideale klant)
  • Wat is het doel van je acties op social media? 
  • Welke social media platforms gebruiken jouw ideale klanten vooral? 
  • Wat voor content ga je maken? Blogs, korte posts, video of een combinatie?Wat past bij je ideale klant én bij jou? 
  • Wanneer maak je welke content?
    Maak een plan, een contentkalender om vast te leggen wanneer je welke content wilt delen. Het geeft je houvast bij het maken én duidelijkheid over wanneer je iets plaatst.

 

Van start

Voor dag en dauw verzamelt een grote groep wandelaars zich bij de startlocatie. Dan klinkt het startsignaal en is de etappe van vandaag echt begonnen. Benieuwd hoe vandaag loopt!

 Kom uit de startblokken. Ga je content maken. Schrijf je blogs, maak de video’s.
En plaats het op je site en/of social media zodat je klant het kan lezen. Vind je klanten op social media en ga online met ze in gesprek.  


Doorzetten

Blaren, spieren die dwarsliggen. Je lijf protesteert aan alle kanten. Toch loop je door. Nog een uur schat je in… Na al die uren van de afgelopen dagen is een uur te overzien, denk je.
Wat ben je blij dat je het eindpunt van de dag bereikt. 

Hou vol. Blijf relevante informatie voor je klant delen. Iets waar hij echt wat aan heeft. En weet dat niemand al jouw berichten leest of ziet. Alleen al door de algoritmen van de sociale media.  Hou dus vol. Blijf delen. Heb die lange adem en houd het doel, die nieuwe klanten, voor ogen. Let ook op de reacties op berichten en reageer daar weer op. Bouw een band met je potentiële klanten op.

 

Finish

Die laatste dag. Ik kan  me er geen voorstelling bij maken hoe die moet zijn met zoveel kilometers in de benen. En die laatste kilometer? Niet in woorden te vatten, vermoed ik. 

Vraag jezelf eens af: Wat is de finish voor jou en je klant? Heb je een ‘goed’ verkoopgesprek? Een blije, nieuwe klant? Wanneer ben jij ‘tevreden’?

Social selling en de vierdaagse… wat hebben ze veel gemeen!

Marije

Marije Hoogland

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?