Meer klanten met social selling

Meer klanten met social selling Gepubliceerd op 7 mei 2019

Hoe  zou het zijn om meer klanten te krijgen en daarbij de huidige digitale wereld in je voordeel te gebruiken? Daarin werkt verkopen anders dan de traditionele ‘sales’ die je misschien nog gewend bent. Het is veel persoonlijker. Want social selling is een combinatie van online contact leggen met potentiële klanten en daarna daadwerkelijke afspraken maken met de klanten die geïnteresseerd zijn. In dit blog lees je hoe je meer klanten met social selling krijgt.

 

6 onderdelen van social selling

Wij onderscheiden 6 onderdelen binnen social selling.

  • LinkedIn is een belangrijke ‘bron’ voor je social selling. Zorg er dus voor dat je persoonlijke LinkedIn profiel op orde is en zorg dat je een zakelijke pagina hebt op LinkedIn. Daarop staat alle informatie over je bedrijf en de informatie die je er deelt moet actueel en relevant zijn. Deel daarop dus alleen info die aan je  bedrijf gelinkt is, geen persoonlijke updates. Andersom kun je berichten op je bedrijfspagina prima delen met je persoonlijke netwerk.

 

  • Je website moet actueel zijn. Als er verouderde informatie op staat of producten die je niet langer aanbiedt, verwart dat de bezoeker. (Hoe reageer je zelf op ‘oude’ websites?)
    Zorg dus voor actuele informatie. Zo maak je het bezoekers makkelijk om te ontdekken wie je bent en waar jouw bedrijf ze mee kan helpen.

 

  • In blogs kun je kleine stukjes informatie geven of oplossingen bieden voor een vraag waar je klant mogelijk mee zit. Je kunt de  mogelijkheden laten zien die je producten of diensten bieden. Of puur informatief informatie delen die belangrijk is voor de lezer. Daarmee laat je direct zien dat je een expert bent in je vak. Op het moment dat je lezer dan jouw product of dienst nodig heeft, denkt hij aan die expert. Aan jou dus.

 

  • Een website die ‘in beweging’ is, is beter vindbaar voor Google. En daarmee ook voor je potentiële klant. Regelmatig een nieuw blog plaatsen en delen op social media zorgt ervoor dat je beter zichtbaar bent, en dat kan dus voor meer potentiële klanten zorgen.

 

  • Zie wie er geïnteresseerd is in jouw informatie. Er zijn tools beschikbaar die je laten zien wie jouw profiel of site bezocht hebben. Deze info kun je gebruiken. Stuur deze mensen een bericht via LinkedIn. Ontdek wat maakt dat ze jouw info gelezen hebben. Wees vooral geïnteresseerd in hen, niet te ‘verkoperig’ dat vinden veel mensen niet prettig.  Zo bouw je online al een band op met je potentiële klant.

 

  • Tot slot komt het ‘oude, vertrouwde’ 1-op-1 contact leggen. Pak de telefoon. Bel en maak een afspraak om langs te gaan. Omdat het al ‘warme’ leads zijn, gaat het maken van afspraken vaak een stuk makkelijker. Ze hebben je immers al een beetje leren kennen.

 

Meer klanten met social selling: hoe werkt dat dan?

Om te kijken hoe social selling werkt kun je kijken naar jezelf: Hoe ben jij als klant? Hoe vaak ga je in zee met een bedrijf dat je nog helemaal niet kent en dat je belt met een aantrekkelijke aanbieding?

Of…  Staat het bedrijf al wat langer op je netvlies, omdat ze handige informatie bieden. Of net die ene vraag beantwoordden waar je mee rondliep in dat blog dat je van ze las,  dan staan je ‘voelsprieten’ wat meer ‘uit’ voor dat bedrijf.

Op het moment dat iemand van dat laatste bedrijf contact met je opneemt is de kans veel groter dat je met ze in zee gaat, toch? Je kent ze al een beetje, ze zijn ‘top-of-mind’ voor jou. Dat zorgt ervoor dat je eerder klant bij ze wordt.

Dat werkt ook zo voor jouw klanten. Zij zijn, net als jij, ook gewoon mensen.

 

Hoe ga jij social selling implementeren in je bedrijf? Welk onderdeel heeft nu de meeste aandacht nodig?

 

Wij hebben een whitepaper geschreven over Social Selling. Daarin hebben we een aantal belangrijke tips voor je op een rij gezet. Vraag hier het whitepaper aan. Of neem direct contact op als je er meer over wilt weten.

 

Samen maken we verkopen leuker!

Jeroen Veenstra
Jeroen Veenstra

 

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.

jeroen@soldit.nl  | 06-53548109

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?