Social selling is ook werken

Social selling is ook werken Gepubliceerd op 25 juni 2019

Hoe gebruik jij social media? Is het iets wat je alleen privé gebruikt? Even tussendoor snel checken? En voor je bedrijf? Besteedt je daar dan tijd aan? Als je social selling gebruikt in jouw werk, is social media niet iets wat je ‘tussendoor doet’. Het is je werk.

 

Social selling structureel inzetten

Met social selling gebruik je social media, en vooral LinkedIn, om jouw expertise en jouw bedrijf bij potentiële klanten onder de aandacht te brengen. We zien nog heel vaak dat onze klanten af en toe iets posten op Facebook en hun LinkedIn profiel weinig of helemaal niet gebruiken. Wij laten ze dan graag zien hoe  ze social selling structureel kunnen inzetten.

 

Wij zijn een grote fan van social selling, omdat je op een laagdrempelige manier een band opbouwt met je potentiële klanten. Je zorgt voor regelmatig nieuwe, relevante content voor je (potentiële) klanten en deelt die content via social media. Daarover schreven we al eerder. Je bouwt de band op door heel veel relevante info te geven. Echt te geven, zonder iets terug te verwachten.

 

Niet meer ‘er even bij’

In dit blog leggen we meer nadruk op social selling als structureel onderdeel van je bedrijf. Als verkoopstrategie. Zodat het er niet meer ‘even bij doet’ maar je er ‘serieus werk van maakt’. Juist omdat het zoveel effect heeft. Daarover schreven we al eerder dit blog.  

Social selling is dus echt werk, en vraagt je tijd en aandacht. Maak het onderdeel van je werkdag. Plan zakelijke tijd op social media én het maken van content in. Je doet het nu niet meer ‘even tussendoor’. Benader social selling als verkoopstrategie. Is het dan een volwaardig onderdeel van je werk? Steek je hier veel tijd en energie in? Heeft de strategische aanpak meer ‘body’? ja… social selling is echt werken. Je werk verandert erdoor.

 

Verzamel de onderwerpen

Waarover gaat jouw content? Daarvoor kijk je allereerst naar je klant. Die zet je centraal.

  • Verzamel de onderwerpen waar je veel over praat met je klanten.
  • Welke vragen stellen zij heel vaak?
  • Welke onderwerpen komen veel aan de orde tijdens kennismakingsgesprekken? Of tijdens verkoopgesprekken?
  • Waar help je hem echt mee uit de brand?

Meer tips over de onderwerpen voor je content vind je in dit blog

 

Maak de content

Over deze onderwerpen gaat jouw content. Nu ga je de content ook echt maken. Schrijf blogs en zet deze op je website. Maak een korte video. Of een korte post voor social media (denk aan een afbeelding). En deel die info op je social media: Zorg dat je relevant bent voor je doelgroep en dat ze je info steeds tegenkomen. Actualiseer oudere content op je website, dan is het prima bruikbaar bij je social selling. Zo ligt de rol van content bij acquisitie, verkoop en social selling  heel dicht bij elkaar. Overlapt het elkaar deels, wat juist mooi is, want dan kun je content ook op verschillende momenten inzetten.

 

Onderhoud het contact

En ja, ook bij social selling zit je voor een verkoopgesprek gewoon met je klant om tafel, daar verandert niet zoveel aan.

Ook nadat hij klant is geworden, blijf je dat contact onderhouden. Stuur je hem relevante informatie. Volg zijn bedrijf en speel daarop in.

 

Social selling is werk

Social selling verandert de traditionele vorm van verkopen. En is dus vooral effectief als je het als echt werk ziet en het de tijd en aandacht geeft de het nodig heeft.

Samen maken we verkopen leuker!

Jeroen Veenstra
Jeroen Veenstra

 

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.

jeroen@soldit.nl  | 06-53548109

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?