Uitgelicht: Hoe werkt social selling op LinkedIn?

Uitgelicht: Hoe werkt social selling op LinkedIn? Gepubliceerd op 14 mei 2019

In ons vorige blog vertelden we je over hele belangrijke onderdelen van social selling. In dit blog lichten we er eentje extra uit. Wij zien dat de basis van social selling op LinkedIn ligt. Hoogste tijd om daar extra aandacht aan te geven.

LinkedIn is met 4,6 miljoen actieve gebruikers het grootste social media platform voor professionals. Is jouw ideale klant actief op LinkedIn? Hoe kan je LinkedIn dan inzetten voor social selling?

Welke acties leggen de basis voor social selling op LinkedIn?

Hoe kun je met jouw acties LinkedIn zó gebruiken dat je je potentiële klant inspireert en aanspreekt én het een bijdrage is voor je bedrijf? Hoe zet je LinkedIn in als basis van social selling? Een paar tips:

  • Zorg dat je persoonlijke profiel op orde is. Is het helemaal ingevuld? En heeft het een toegevoegde waarde voor jouw potentiële klant? Staat er meer dan alleen je CV? Weet de lezer wat jij voor hem kan betekenen?

 

  • Maak nieuwsgierig
    Het draait op LinkedIn om kennis delen. Jouw kennis delen betekent dat je waarde levert aan je potentiële klant. Je hoeft heus niet alles te delen, maar maak je klant nieuwsgierig naar jou, naar jouw bedrijf.

 

  • Luister
    Zorg dat je niet alleen maar informatie ‘zendt’ vanuit je bedrijf, maar ook luistert naar je klant. Luisteren op LinkedIn? Jazeker. Bijvoorbeeld als je reageert, ook op berichten van je potentiële klant of van zijn bedrijf: Die berichten hebben niets met jou of jouw bedrijf te maken. Maar je toont dan puur interesse en geeft de ander het gevoel ‘gehoord’ te worden. Dat vinden ‘wij mensen’ vaak gewoon prettig. Wat doe jij als je in gesprek bent met iemand? Dan reageer je ook af en toe op wat de ander zegt. Zo kun je ook online echt in gesprek zijn. En de ander horen.

 

  • Ga het gesprek aan
    Let op wie interesse heeft in jouw posts en in jouw bedrijf. Wie liked je bericht of reageert erop? Dat iemand de moeite neemt om een reactie te plaatsen is iets wat je mag belonen met een reactie terug. Ga zo het gesprek aan, online, op LinkedIn.

 

  • Stuur na een tijdje een connectieverzoek en leg uit waarom je connectie wilt maken. Ziet de ander de toegevoegde waarde van jullie connectie, dan is hij sneller geneigd om het verzoek te accepteren.

 

  • Zijn jullie een connectie? Blijf jullie relatie opbouwen. Deel informatie die waardevol kan zijn voor de ander. Bijvoorbeeld een relevant artikel van iemand anders. Zo laat je zien je vooral waarde wilt bieden, niet alleen maar je bedrijf onder de aandacht wilt brengen.

 

  • Gebruik zoekwoorden
    Zoekwoorden helpen Google om je pagina te vinden. Je bent er makkelijker vindbaar door in de zoekfunctie van LinkedIn.

 

Je bedrijfspagina en social selling op LinkedIn

Op je bedrijfspagina van LinkedIn staat alle informatie die de bezoeker nodig heeft. Zorg dat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen. En leg kort uit wat je doet.
Hou die informatie actueel. Kloppen alle diensten nog die je er noemt? Voeg regelmatig nieuwe informatie toe. Dat is gunstig voor Google, en komt betrouwbaar over.

 

Lezer centraal

Wie is het belangrijkste jouw zakelijke pagina en zelfs ook jouw persoonlijke profiel? Zijn jij en je bedrijf dat? Of is je lezer, je potentiële klant het belangrijkste?

Zorg dat je lezer in allebei centraal staat. Waar biedt jij een oplossing voor? Schrijf je teksten vanuit die oplossing voor hem. Geef hem het gevoel dat je hem begrijpt. Dan spreek je hem veel meer direct aan. Dat komt veel prettiger over dan een verhaal (reclamepraatje) over hoe goed jouw dienst is. Daar houden mensen vaak niet van. Hoe reageer jij zelf op een reclamepraatje? Grote kans dat je snel verder scrolt. Wat denk je dat jouw potentiële klant doet?

Wil jij een stevige basis leggen voor social selling op LinkedIn en kun je daarbij wel hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Samen maken we verkopen leuker!

Jeroen Veenstra
Jeroen Veenstra

 

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.

jeroen@soldit.nl  | 06-53548109

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?