Herken jij de fight, flight of freeze reactie?

Herken jij de fight, flight of freeze reactie? Gepubliceerd op 21 maart 2019

Het gaat al een tijdje niet zo goed met je bedrijf. De klanten blijven weg of de omzet loopt terug. En ineens schiet je in paniekstand. Hoe reageer jij? En hoe krijg je meer klanten voorbij aan je fight, flight of freeze reactie?

 

Vechten, vluchten of bevriezen

Het fight, flight or freeze-principe ken je misschien wel bij acuut gevaar. Dán is het soms heel effectief om heel hard weg te rennen, of om een klap uit te delen. Of om, verlamd van angst, even helemaal niets te doen. Wij ontdekten dat paniek om minder klanten en omzet voor dezelfde reacties kan zorgen bij ondernemers en bedrijven.

 

Hoe reageer jij?

Raak jij soms ook in paniek als de omzet terugloopt, of als er minder klanten zijn? Vraag je je af hoe het verder moet? Wat je kan doen? Waar je klanten vandaan haalt?

Als je kijkt naar fight, flight of freeze: Wat is jouw allereerste reactie bij paniek?

  • Wordt je woedend op jezelf of iemand anders (ga je vechten) omdat ‘het niet lukt’? Dat kan even opluchten, maar daarna?
  • Ren je rond als een kip zonder kop, en ontwijk je wat je echt moet doen? (de flight-reactie)?
  • Of sta je als aan de grond genageld (freeze), net als het konijn dat in de koplampen van een auto kijkt. Je weet dát je iets moet doen, maar het lukt niet.

Als je weet wat jouw primaire reactie is, dan hoeft de situatie of jouw reactie je niet meer te overvallen. Je herkent het simpelweg. Oh, ik doe het weer…

Dus: Ga jij vechten, ontwijken of sta je aan de grond genageld op het moment van ‘paniek’ om je bedrijf?

 

Wat helpt jou op dit moment?

Simpelweg tegen jezelf zeggen dat je het ‘anders’ moet doen werkt meestal niet als je in een paniekstand staat. Een paar tips die kunnen helpen om voorbij je fight, flight of freeze reactie toch die nieuwe klanten te krijgen.

  1. Allereerst: Haal adem! Focus op je ademhaling helpt om rustig te worden en beter te kunnen denken én handelen.
  2. Bedenk wat je graag wilt met je bedrijf. Focus op wat je wilt, want wat je aandacht geeft groeit. Dus waar focus jij op?
  3. Focus op je product of dienst. Welk probleem los jij voor je klanten op en hoe helpen jouw producten of diensten daarbij? Daarmee verleg je de focus van jou naar je klant. Dat helpt om in actie te komen.
  4. Zorg dat je het warm krijgt. Dat klinkt misschien raar, maar bij paniek of angst versnelt je hartslag en gaat er meer bloed naar je hersenen zodat je alerter bent en ‘beter’ kunt nadenken. Daar krijg je vaak koude handen van.
    Bovendien ‘kalmeert’ warmte de hersenen, dus wrijf je handen warm of zet de thermostaat hoger.
  5. Welke (minder spannende) actie kan je wel nemen? Doe dat en ga door. Daarmee bouw je momentum op. Het vergroot je zelfvertrouwen en je wilskracht.
  6. Oefen, oefen, oefen. Als je van jezelf mag oefenen leg je de lat voor jezelf minder hoog. Het hoeft niet in een keer perfect. Dat maakt het minder lastig en tegelijkertijd brengt het je toch een stap dichter bij een nieuwe klant! Hoe meer je oefent, hoe makkelijker het gaat.

 

Blijf jij drijven als je in het water valt?

Vergelijk het eens met een zwembad. Stel dat je plotseling in het water valt. Blijf jij dan rustig? Dan kan je blijven drijven en rustig goede keuzes maken. Begin je te spartelen en zink je onder water, dan maak je keuzes vanuit paniekstand. Of heb je nog een beetje oefening nodig? Je kreeg niet voor niets tijdens zwemles ‘kurken’ om! Zodat je kon oefenen en zelfvertrouwen kreeg. En ineens viel het kwartje en bleef je zelf drijven.

Zo werkt het dus ook als je meer klanten of meer omzet wilt. Al onze diensten zijn precies daarop gericht. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

 

Heb je vragen over hoe je content kunt inzetten voor meer klanten? Ik denk graag met je mee. Mail me gerust op marije@soldit.nl.

Marije

Marije Hoogland

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?