Nieuwe ideeën implementeren in je bedrijf

Nieuwe ideeën implementeren in je bedrijf Gepubliceerd op 6 augustus 2019

Zit jij inmiddels vol met allemaal nieuwe ideeën voor je bedrijf? Heb jij de tips uit dit blog opgevolgd en in de vakantieperiode AAN je bedrijf gewerkt? Top! Nu je weer een helder beeld hebt van wat je het liefst wil in je bedrijf, kan ik me voorstellen dat je in je enthousiasme meteen veel wilt veranderen. Veel ondernemers die ik spreek herkennen dat. Jij ook? Toch kun je beter niet het roer in één keer omgooien en alles veranderen. In dit blog geef ik je tips over hoe je nieuwe ideeën kunt implementeren in je bedrijf.

 

Wat heb je ontdekt?

Heb je een lijn kunnen ontdekken in wat je nu weet over je klant en je bedrijf? Wil je een bepaalde kant op? Of iets niet meer, of juist wel gaan doen? Ben je erachter gekomen dat je niet veel ideale klanten hebt of juist dat je van bepaalde klanten heel blij wordt waar je nog niet eerder bij stilgestaan hebt. Klopt het dat je een heel lijstje met ideeën hebt (in je hoofd of op papier of waar dan ook). Hieronder staan een paar tips die je helpen om keuzes te maken en te implementeren.

 1. Spiegelen en onderzoeken

Mijn eerste tip is om je ideeën aan iemand voor te leggen. Spiegel ze met iemand die niet direct betrokken is bij je bedrijf en je eerlijke en duidelijke feedback kan geven. Dat helpt om te bepalenof het echt een goed idee is. Haalbaar. Realistisch. 

Heb jij zo iemand? Misschien een vriend of vriendin, een familielid, een coach? Let erop dat je in gesprek gaat met iemand die je kritische vragen durft te stellen. Aan mensen die alles goed vinden wat je doet (heb jij ook van die ouders?) heb je in dit stadium niet veel. 

Onderzoek

Ook wil je in dit stadium onderzoeken of er markt is voor je nieuwe producten of diensten. Is er wel vraag naar? Wie is die klant precies. Is hij wel op zoek naar wat jij wil gaan doen? Bespreek ook deze bevindingen samen.  

Dus: Met wie ga jij sparren?

2. Neem kleine stapjes

Als je denkt te moeten veranderen begin met kleine stapjes. Voeg bijvoorbeeld een pagina toe op je website waarin je een nieuwe dienst aanbiedt. Of vertel in gesprekken met mensen over je nieuwe producten. Zo laat je in kleine stappen al wel zien dat er iets verandert, maar gooi je niet meteen al het andere aan de kant.

Dat brengt ons meteen bij tip 3.

3. Gooi niet direct het oude overboord maar start naast elkaar

Je hebt je bestaande klanten en diensten of producten. Dat je nu iets wilt veranderen, betekent niet dat je het oude helemaal niet meer gaat doen. Zelfs als je iets compleet nieuws gaat doen, doe het naast je bestaande activiteiten en bouw die activiteiten uit.

4. Blijf testen en aanpassen.

Als je iets nieuws implementeert, blijf dan testen of het aansluit bij je klant en bij je bedrijf. Kijk steeds of het werkt voor je bedrijf. Voor jou én voor je klant. Pas je koers aan daar waar dat beter past. Als je iets doet ontdek je vaak wat wel werkt én wat niet. Pas je daarop weer aan. Ga verder en blijf dit onderzoeken.

5. Leer hoe je omgaat met dat kleine stemmetje.

Hoor jij dat vervelende stemmetje in je hoofd ook steeds roepen? Dat stemmetje probeert je tegen te houden om iets te veranderen. ‘Blijf nou maar bij wat je hebt, dat is veilig en bekend.’ Ken je dat stemmetje?  

Je kunt echt leren omgaan met dat stemmetje . Ook degene met wie je hebt gespiegeld kan je daarbij vaak helpen. Bespreek het dus zeker met diegene wat dat stemmetje je allemaal vertelt. Je zult zien dat het steeds zachter gaat roepen.

Stap voor stap

Voer de verandering dus stap voor stap door en blijf onderzoeken wat er wel en niet werkt. Dat zorgt ervoor dat je bedrijf en je klanten weer steeds meer passen bij wat jij wilt. Terwijl je niet alles wat je al had opgebouwd met bestaande klanten weggooit. 

Welke aanpassingen in je bedrijf ga jij onderzoeken en implementeren?

 

Jeroen Veenstra

Jeroen Veenstra

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.
jeroen@soldit.nl | 06-53548109

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Reactie toevoegen

Reacties worden na verzenden mogelijk niet direct getoond. Na goedkeuring door een beheerder verschijnt uw reactie.
Categorieën

 

Geïnspireerd geraakt door deze blog? Neem dan contact op met ons, samen zetten we met jou woorden om in daden!

Zullen we kennismaken?